  • Data: 2005-09-15 08:54:56
    Temat: Re: Rozliczenia czynszu - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 14 Sep 2005, Jayin wrote:

    > No właśnie... A jest coś "sankcjonującego" któreś z tych opinii?:-)

    Nie wiem.

    > Poczytałam sobie to, co tam podlinkowane było, powyżej - i ciekawi mnie skąd
    > autor wziął taką a nie inną interpretację "część lokalu mieszkalnego,
    > wykorzystywana jako lokal użytkowy - np. pokój - nie jest traktowana jako
    > lokal użytkowy, o ile w tym samym pokoju przedsiębiorca "uskutecznia"
    > czynności bytowe" (czyli jak rozumiem: np. mieszka sam w tym pokoju, śpi,
    > je, ogląda TV, hoduje psa i chomika..;-)?). Tzn. czy ta interpretacja jest
    > oparta na jakichś realnych zapisach prawnych

    Podejrzewam że na traktowaniu pomieszczenia jako całości.
    O ile nieruchomość może być podzielona na lokale, lokale zaś na
    pomieszczenia - to mniejszej "jednostki miary nieruchomości"
    niż pomieszczenie prawdopodobnie w prawie nie ma, i pewnie jedynym
    rodzajem "podziału" jest współuzytkowanie (oznaczające przy różnych
    podmiotach np. wspólną odpowiedzialność za *całość* opłat, odszkodowań
    za szkody itp) mimo faktycznego użytkowania na zasadzie "od okna do
    zlewu siedzę ja a od zlewu do drzi ty" :)

    > (tzn ta, że "przejmując" pokój
    > w mieszkaniu spółdzielczym - za zgodą spółdzielni - na cele działalności
    > gospodarczej, nie płacimy wyższego podatku

    Sprzeciw.
    Ja mam w pomieszczeniu kąt w którym stoi sprzęt (komputery, drukarki)
    wisi mebel z dokumentami itp. - ale owo pomieszczenie jest właśnie
    "mieszkalne" (ewidentnie).
    IMO przy zajęciu pokoju na DG pod podatek można podpaść.
    Osobna sprawa iż *nie* odliczam KUP od wydatków na lokal - ze względu
    na brak "wydzielonej powierzchni" właśnie, więc tu jestem kryty ;)

    > (jak to jest w lokalach
    > użytkowych), tylko niezmiennie taki "mieszkalny" - o ile np. sobie w tym
    > pokoju i prowadzimy działalność (np. robienie sweterków na drutach) i
    > jednocześnie w nim mieszkamy, śpimy itd.)?

    IMHO w takim przypadku NIE mamy do czynienia z "przejęciem na cele DG".

    > W "mojej" spółdzielni jest taki zapis:
    >
    > "W przypadku, gdy członek Spółdzielni wykorzystuje część lokalu mieszkalnego
    > na wykonywanie działalności gospodarczej, powierzchnię wykorzystaną na
    > wykonywanie tej działalności obciąża się kosztami eksploatacji według zasad,
    > obowiązujących dla lokali użytkowych."

    To jest osobny zapis - zdaje się że wynika z ustawy o własności
    nieruchomości czy lokali mieszkalnych czy jak jej tam.

    > i się zastanawiam nad tym wszystkim, bo chciałabym własnie w jednym pokoju
    > mieć i miejsce do prowadzenia działalności (oj tam od razu miejsce...
    > komputer stoi, segregatory na dokumenty i tyle..;-) - i sobie w tym pokoju
    > normalnie mieszkać.

    To ja bym się nie patyczkował - dopóki oczywiście nie będziesz tam
    przyjmował klientów.
    Zresztą... pytałem kiedyś w UM (miałem mieszkanie komunalne) to mnie
    wyrzucili żebym głowy nie zawracał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)