    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Remonty na umowę o dzieło
    Date: Thu, 24 Sep 2009 21:52:59 +0200

    On Wed, 23 Sep 2009, Podatnik wrote:

    > witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):
    [...i znowu Podatnik...]

    > Czyli na poważnie: zanim naprawię kran sąsiadce, muszę założyć DG? Przecież
    > jest wiele umów o dzieło nie powiązanych bezpośrednio z DG.

    Problem z klasyfikacją *podatkową* nie jest prosty, jak sądzę - przepisy
    są z lekka zamotane w sposób celowy.
    Ze względu na ZUS mogłoby być dość sporo chętnych, aby "nieprowadzić
    DG" i realizować umowy o dzieło jako "osobiste".
    Regulacja, zobowiązująca do zaliczania "czynności wykonywanych dla
    osób nie będących przedsiębiorcami" (czy jakoś tak) do DG w ustawie
    *była*, ale jednocześnie stanowiła definicję DG, co powodowało, że
    prowadzenie DG świadczącej usługi wyłącznie dla innych DG mogło
    stanowić problem - w okolicach 2002-2003 powinieneś w archiwach
    znaleźć dyskusje o tym, że należy wykonać od czasu do czasu coś
    dla "ludzi z ulicy", aby nie narazić się na "wyrzucenie z DG"
    przez US.
    Tak przy okazji - ze dwa miesiące temu pojawiła się fala informacji,
    że aktualny, podobnoż liberalny rząd, ma zamiar wprowadzić do
    ustawy o PDoOF zapisy zmierzające w podobnym kierunku :>

    > Zresztą klasyfikowanie US to już inny problem.

    Problem dotyczy *właśnie* klasyfikowania przez US.
    A owo "klasyfikowanie" jest krytycznie ważne dla ZUS - bo ustawa o SUS
    wprost powołuje się na zaliczenie do DG "w rozumieniu ustawy o podatku
    dochodowym", więc *nawet* jeśliby uznać, że możliwy jest taki stan,
    iż mamy DG które "nie stanowi DG w rozumieniu przepisów o DG", ale
    przychody *jednak* są zaliczalne do DG, nie unikamy komplikacji
    z ZUSem (nawet, jakby *tylko* związanych ze składaniem papierków).
    Niemniej już Ci napisali: jasna regulacja dotyczy świadczeń na
    rzecz:
    - przedsiębiorców
    - instytucji
    - osób wynajmujących lokale

    > Pytanie było: czy można
    > zawrzeć taką umowę, aby wykonawca sam odprowadził sobie podatek dochodowy,

    Niektórzy stawiają taką tezę, że można *pojedyncze* zdarzenia, nie
    spełniające wymogu "zorganizowania", zaliczyć do "innych przychodów".
    Niemniej j.w. - IMO nie ma *dostatecznie jasnych* regulacji że
    jest to prawidłowe.
    Kielnię Pan ze sobą brał? Brał. No to co Pan mówi, że nie było
    "zorganizowania" tej murarki, co Pan tu ciemnotę wciska? ;)
    (oczywiście to ad absurdum, ale wskazuje kierunek działania "linii
    oporu": jest *trudno* wyświadczyć usługę bez organizacji - co
    innego, jak firma będąca "organizatorem" umowy wykonywanej
    osobiście daje sprzęt, zapewnia transport, odbiór odpadów
    i tak dalej, a wykonawca *tylko* przyjeżdża i robi wg umowy).

    > bo z doświadczenia wiem tylko, że ten podatek odprowadza zleceniodawca a potem
    > wysyła PITa.

    Ale to dotyczy j.w. - świadczeń dla przedsiębiorców, instytucji oraz
    wynajmujących :) (którzy *i tak* rozliczają podatek i przy okazji
    są obarczeni obowiązkiem płatniczym).

    Dla porządku: mowa o "usługach ogólnie". Takie "zwykłe" usługi wykonywane
    "dla ludności" *nie* są zaliczone do "osiąganych osobiście" i... już.

    Bo np. dla "działalności artystycznej" zaliczenie czynności wykonywanych
    "dla ludzi" do "przychodów osiąganych osobiście" jest wprost wymienione
    w ustawie.

    pzdr, Gotfryd