    From: s...@s...pl Slawomir Dabrowski)
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re: Pytanie o fakture Vat powraca
    Date: Thu, 05 Jun 2003 07:07:00 GMT

    On Thu, 05 Jun 2003 01:35:35 +0200, Kyniu <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
    wrote:

    >prostu pojeb........ Sam tytul art 37 wskazuje ze dotyczyc on powinien jedynie
    >cen urzedowych jako ze brzmi "Tresc faktury a ceny urzedowe". Wiec skad tam sie
    >wzial kwiatek w postaci ustepu 2 - pewnie jak w ustawie o telewizji i radiofonii

    Jaki tytuł ustępu? Nie ma żadnego tytułu za wyjątkiem tytułu
    rozdziału.
    Pozwolę sobie powiedzieć słowo o fakturach od wartości brutto bo moja
    firma jest właśnie taką wystawiąjącą te faktury.
    Praktycznie istnieje dowolność stosowania sposobu liczenia VAT czy "od
    netto" czy "od brutto", pozwala na to właśnie art. 37 ust. 2, z tym że
    dla cen urzędowych istnieje obowiązek liczenia od brutto. Obowiązek
    ten istnieje ponieważ ceny urzędowe, czyli maksymalne ceny jakie płacą
    odbiorcy na poszczególnych szczeblach obrotu wyrażone są w cenach
    zawierących podatek czyli VAT. Wynika to z ustawy o cenach.
    Oczywiście najlepiej jest stosować sposób "od netto" wtedy sprawa jest
    czysta - nie ma żadnych zaokrągleń, ale co zrobić jak część
    asortymentu jest objęta cenami urzędowymi? Część faktur wystawiać od
    netto a część od brutto, a jak na fakturze bedą i takie i takie
    towary? Przy obrocie rzędu kilkudziesięciu tysięcy sprzedanych pozycji
    dziennie rozwiązanie nie do przyjęcia. Nie ma czasu żeby bawić się z
    różnymi rodzajami faktur, dzieleniem asortymentu. To jest taśma z
    której co kilkanaście sekund z drukarki wyskakuje faktura plus kilka
    WZ. Jak pomnożymy to przez dwa to nakład pracy na skompletowanie
    dostawy zwiększy się dwukrotnie. Kto za to zapłaci? Na pewno nie
    odbiorca. Dlatego w mojej firmie faktury są zawsze "od brutto".
    Przejście z faktur "od netto" nastąpiło kilka lat temu i wtedy
    odbiorcy faktycznie marudzili, zupełnie tak samo jak Kyniu, niektórzy
    nawet grozili, że będą kupować gdzie indziej. Niestety przepisy są
    jakie są i obowiązują wszystkich więc musieli się przyzwyczaić a ich
    programy musiały zostać przystosowane.

    --

    Sławomir Dąbrowski