eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPytanie o rozgraniczenie sprzetu firmowego od prywatnegoRe: Pytanie o rozgraniczenie sprzetu firmowego od prywatnego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!newsfeed.pionier.net
    .pl!news.internetia.pl!newsfeed.tpinternet.pl!nemesis.news.tpi.pl!atlantis.news
    .tpi.pl!news.tpi.pl!localhost!smolik
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pytanie o rozgraniczenie sprzetu firmowego od prywatnego
    Date: Fri, 1 Dec 2006 22:44:24 +0100
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 121
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.0612012216420.1196@athlon64>
    References: <ekpagr$9ol$1@news2.ipartners.pl>
    NNTP-Posting-Host: ack66.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1165009990 20442 83.16.62.66 (1 Dec 2006 21:53:10 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 1 Dec 2006 21:53:10 +0000 (UTC)
    In-Reply-To: <ekpagr$9ol$1@news2.ipartners.pl>
    X-X-Sender: moj@[athlon64]
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:173352
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 1 Dec 2006, rex wrote:

    > Mam wiec nastepujace pytania:
    >
    > 1) Przed zalozeniem dzialalnosci uzywalem telefonu komorkowego Siemens na
    > karte (tak-tak).
    > Czy musze spisac jakies oswiadczenie? Chodzi o to, ze chce moc od tej pory
    > kupowac kupowy
    > doladowujace Tak-Tak na fakture.
    > 1b) Przy okazji zapytam na ile Urzad Skarbowy moglby sie przyczepic, gdybym
    > takiego firmowego telefonu uzywal tez do rozmow prywatnych.

    Osobiście trzymam dwa telefony.
    I tak dla porządku - przy kontroli (miałem) kontroler pytał czy mam
    osobny telefon "osobisty" - dalszych pytań nie było.

    > Wszak wrzucam caly rachunek za telefon w koszty. Ale z drugiej strony nie
    > dostaje rachunkow ani billingu, wiec jak mieliby sprawdzic gdzie dzwonilem?

    Ano właśnie.

    > 2) Podobne pytanie jak o telefon. Przed zalozeniem dzialalnosci kupilem
    > sobie prywatnie laptopa. Bez oprogramowania. Teraz zamierzam wykorzystywac
    > go w ramach dzialalnosci i dokupic do niego oprogramowanie na firme (na
    > fakture). Czy w tym przypadku tez musze jakos zglosic zamiar wykorzystywania
    > prywatnego sprzetu w dzialalnosci? Czy wiaze sie to z koniecznoscia
    > oplacenia jakichs podatkow?

    Pesymista :)
    Uwaga: nie jestem doradcą. Ale na grupie było parę bojów w których
    trochę włosów straciłem ;) i podsumuję *moje* wnioski - a jak wiadomo
    "każdy odpowiada za siebie"...

    1. Oprogramowanie należy traktować oddzielnie od komputera.
    Są dwie osobne kategorie księgowe, środki trwałe i wartości niematerialne
    i prawne. Nie ma żadnych wskazań - poza przypadkami kiedy zakup jest
    "nierozerwalny" - aby łączyć je ze sobą. To jest trochę podobnie,
    jakby ktoś kupił rzecz i usługę służącą do wspólnego celu - księguje
    się je niekiedy wręcz wg różnych zasad; przykład? - a proszę, zakup
    do istniejącego ST "ulepszeń" (podatkowych) w postaci usługi
    oraz peryferii (do limitu wrzucania w koszt usługi się sumuje,
    peryferia nie).
    Sam broniłem tezy przeciwnej w przypadku OEM :) - ale... jak sobie
    przemyślałem, to wyszło mi że *jeśli* już księgować toto razem,
    to OEM jako WNiP a komp jako jego część a nie na odwrót :>

    Mój wniosek: programy kupować i księgować osobno.
    Przypomnę dla porządku że oprogramowanie warte >3500 zł idzie
    obowiązkowo do WNiP (i amortyzacji), niżej można dodatkowo
    do wyboru tylko w koszty albo też do WNiP i jednorazowej
    amortyzacji.
    Sensu nie widzę, poza ew. przypadkiem jeśliby program był
    tańszy niż 3500 zł a przewidywałoby się upgrade ("ulepszenie")
    na kwotę >3500 zł, bo postępowanie w takim przypadku
    (zarówno przy ST jak i WNiP) nie jest jasno opisane, więc
    jak ktoś chce zostać jedynym w kraju ekspertem... :)

    2. Istniejący ST można "ująć w EST". Wyjątkowo zaliczanie amortyzacji
    w koszty odbywa się na ... logicznych podstawach kwalifikacji,
    to znaczy wystarcza aby ST był "wykorzystywany dla celów DG"
    przez właściciela, współwłaściciela lub zamieszanego w leasing :)
    aby raty były KUP. Przypomnę że zasadą dla kosztów jest poniesienie
    wydatku *w celu* który przyniósł dochód, nie ma ogólnej zasady
    dla "przekwalifikowania" wydatku i uznania go za koszt; wniosek
    z tego że jeśli czegoś co "miało się wcześniej dla celów osobistych"
    *nie* uznamy za ST, ale np. za wyposażenie, to sam fakt iż zaczniemy
    z niego korzystać w DG prawa do zaliczenia w KUP nie daje!

    Z powyższego wniosek jest taki:
    - uznanie PC za ST i ujęcie w EST da prawo do *obniżenia* podatku
    poprzez zaliczenie amortyzacji w koszty; UWAGA: oprogramowania
    to NIE dotyczy! Zastrzeżenia są niżej :)
    - zakup oprogramowania księguję osobno (przyznaję, że przy zaczynaniu
    DG OEMy zaliczyłem do wartośi amortyzowanych PCtów)

    > 3) Co dzieje sie z takim laptopem w sytuacji gdybym za 2 lata chcial kupic
    > sobie na firme nowszego? Czy starego moge wtedy dac na przyklad dziecku to
    > zabawy? Pewnie musialbym zwrocic odliczenia, jakich dokonalem kupujac
    > oprogramowanie na firme

    Hm... dla dochodówki nie widzę podstaw (zasada taka sama jak dla ST).
    Dla VAT... nie sprawdzałem dokładnie, ale kiedyś przemyśliwałem niezobo-
    wiązująco i wyszło mi że niekoniecznie; uwaga: WNiP to *NIE SĄ* ST, to
    jest USŁUGA!!

    > ale co z samym laptopem?

    Nic? :)

    > I podobne pytanie - co
    > dzieje sie z tym sprzetem w momencie gdy zamykam dzialalnosc. Wiem, ze na
    > logike to jest moje, bo za to zaplacilem, ale co na to przepisy?

    Zasady są takie:
    - zakup ST *nie* jest kosztem (dopiero amortyzacja)
    - przychodem z DG *nie* jest "wyniesienie z DG", ale *przychód* uzyskany
    ze sprzedaży!
    Wniosek: przekazanie na cele osobiste ("wyjęcie z DG") nie powoduje
    przychodu *ani* nie powoduje konieczności korekty kosztów!
    Trochę inaczej moze być z VAT: zajrzyj do ustawy, dotyczy przypadków
    bodaj "ponad 30% ulepszeń odliczonych", również "przekazanie" ST
    od którego odliczono VAT bije koniecznością zwrotu całego VAT!
    Natomiast *sprzedaż* takiego ST który był w ewidencji będzie przychodem
    z DG, nawet jeśli zostanie dokonana po zakończeniu DG!
    DODATKOWO: trzeba sprawdzić czy nie podpadnie pod kasę fiskalną z tego
    powodu... (znaczy sprzedaż, a nie "przekazanie dziecku"!).

    Streszczając: z powodu zmiany kilka lat temu przepisu w VAT (na
    idiotyczny, każący zwracać VAT od kilkuletniego peceta *w wartosci
    zakupu* a nie w wartości rynkowej, jak było poprzednio) wszystko
    co kupiono na firmę odliczając VAT trzeba "wyprzedać do gołej
    ziemi". Najlepiej jakieś firmie, żeby nie wyszło że z okazji zamykania
    DG trzeba kupić kasę fiskalną :>
    ST które były wprowadzone jako "osobiste" lub kupione "od ludzi"
    (nie odliczano VAT) mozna sobie zostawić bo z tego podatku nie ma,
    trzeba pamiętać że EST po zakończeniu DG się nie wyrzuca :)
    (US może przyjść, poprosić o pokazanie i spytać gdzie te ST
    są, za ile zostały sprzedane i dlaczego nie zapłacono podatku
    *Z DG* :))

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1