    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pytania
    Date: Fri, 23 Apr 2004 18:48:41 +0200

    On Fri, 23 Apr 2004, Przemyslaw Rokicki wrote:

    >+ 1.
    >+
    >+ Księgowość pełna.

    To nie ja.
    [...]
    >+ 2.
    >+
    >+ Ksiega przychodow i rozchodow.
    >+
    >+ (rozporzadzenie ministra odnosnie prowadzenia przeczytalem kilkakrotnie,
    [...]
    >+ Co wiem:
    >+ Firmy uzyskujace do pewnej granicy dochod będące platnikami VAT-u placa tzw
    >+ ryczalt przy czym rozliczanie nastepuje za pomoca
    >+ ksiegi przychodow i rozchodow. (prosze mnie poprawic jezeli sie myle,
    >+ ewentualnie cos od siebie dodać)

    Poproszę bez urazy, ale:
    - nie wiesz, wydaje ci się :)
    - grubym błędem jest przeczytanie rozporządzenia przed przeczytaniem
    ustawy o podatku dochodowym, a przynajmniej wybranych artykułów;
    w szczególności do "wybranych" zalicza się te w których ustawodawca
    stwierdza że:
    * ustawa NIE obejmuje dochodów które obejmuje ustawa o podatkach
    ryczałtowych
    * wybrani podatnicy obowiązani są prowadzić KPiR i na palcach pokazuje
    kto jest wybrańcem ;)

    Nadto zarówno dla VATu, kasy fiskalnej jak i ryczałtu *są* graniczne
    dochody - tyle że one nie mają ze sobą *nic wspólnego*.
    W zasadzie VAT ma mało wspólnego z PD, natomiast *są* pewne regulacje
    dla PD działające tak, że jeśli podatnik VAT prowadzi pewne ewidencje
    to może używać ich "w roli" ewidencji służących do prowadzenia KPiR
    *o ile są potrzebne*.
    Nadto przewiduje się wyjątki w memoriałowym określeniu przychodów
    - właśnie bazujące na dacie "dokumentu VAT" a nie "dacie zdarzenia".

    Coś mi się zdaje że ja wiem co powinienem dodać "od siebie": wiesz
    co polecam rozpoczynającym DG ? ....poczytanie postów na .podatki.
    Tak minimum 2000..3000 na początek :] - sam tak zacząłem !... więc
    nie spodziewaj się litości ;>

    >+ Przy prowadzeniu ksiegi , prowadzi sie rozwniez (w zaleznosci od czegos tam)
    >+ -Ewidencje sprzedazy

    Dobrześ ujął: "od czegoś tam". My nie mamy pojęcia czy i co dla
    ciebie jest istotne.

    >+ -ewidencje kupna i sprzedazy wartosci dew (kantor)
    >+ -ewidencji dla potrzeb podatku od towarow i uslug *
    >+ -ew. pozyczek i zast. rzeczy (lombard)
    >+
    >+ Pytanie mam odnosnie *
    >+
    >+ Jak sie ma (jedna do drugiej, jaka roznica - prosze nie odsylac do omowienia
    >+ np na firma onet pl , gdyz mam to przed soba)
    >+
    >+ ewidencja * do ewidencji sprzedazy.

    ES obejmuje sprzedaż dla celów podatku dochodowego.
    ES VAT obejmuje sprzedaż istotną dla VAT; w zasadzie cała
    sprzedaż jest istotna dla VAT :) ze względu na proporcję sprzedaży
    konieczną do odliczania VAT.
    Podatnik VAT *musi* prowadzić ES VAT, więc zwolniono podatników
    VAT z prowadzenia "zwykłej" ES jeśli z jakiegoś powodu muszą
    lub chcą ją prowadzić.

    Natomiast jeśli masz na myśli różnicę między VAT a PTU - to
    po prostu.... u nas nie ma VAT !!
    Podatek *ZBLIŻONY* funkcją do VAT nazywa się u nas PTU.

    Wszyscy zwyczajowo mówią i piszą "VAT" mając na myśli "PTU"
    (jak to brzmiało ? Z Leninem i partią ? ;)), ale to NIE JEST
    VAT, bo VAT *z definicji* się odlicza od *wszystkich* kosztów
    a PTU *wolno* *czasami* *jak ustawodawca pozwolił* odliczyć.

    >+ I czy ewidencja zakupu i sprzedazy VAT to to samo co ewidencja *, mi sie
    >+ wydaje ze tak, ale moge sie mylic (co ostatnio dosyc czesto sie
    >+ zdarza:)

    Jeśli "VAT" == "PTU" to jak widać zupełna prawda to nie jest,
    ale "powszechnie przyjęty skrót myślowy" - i owszem :)

    >+ Moze niech sie wypowie osoba, ktora prowadzi takowa ksiege, jaki rodzaj
    >+ dzialalnosci prowadzi , i jakie ewidencje do ksiegi.

    Przeoczyłeś ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych
    i prawnych ? A ewidencja wyposażenia ? - te są obowiązkowe dla
    *wszystkich* prowadzących KPiR :)
    Nadto jak ktoś ma pracowników to mu ewidencji przybywa...

    >+ Za kilka miesiecy otwieram DG, i zanim to zrobie chcialbym dokladnei
    >+ wszystko poznac,

    Oż ty... no to 4000 postów na początek !

    >+ nie mam zamiaru nikomu zlecac prowazdenia tego
    >+ co sam moge prowadzić. Nie jestem jakos szczególnie ograniczony więc
    >+ powinienem sobie z tym poradzić :>

    Da się. Ale polecam udać się do doradzcy podatkowego "z papierami"
    tak po 3 czy 4 miesiącach prowadzenia: ja np. czasami się chwalę :]
    tym co usłyszałem w moment po otwarciu KPiR :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)