    Date: Tue, 24 Sep 2013 10:58:35 +0200
    From: zgred <z...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pyt: Jak pokazać Vincentowi ..|. (przekazanie domu)

    > Tak w szczególności, skąd i od kiedy "go mają"?
    > Intryguje mnie wniosek o oczywistości podatku dochodowego bez
    > podania powodu :)

    Dzięki za szturchnięcie, bo pytanie zadałem zanim zacząłem szukać (...
    mea maxima culpa...)

    Dom - wybudowali tymi ręcami, głównie za kredyt zaciągnięty w latach
    '80, spłacony wspólnie. Mają więc go od ponad 20 lat.

    Poszukałem i stałem się jeszcze głupszy.

    Nie 19%, ale 10%, ryczałtem:

    http://www.cknieruchomosci.pl/pit ->
    Podatek od sprzedaży nieruchomości nabytej do 31 grudnia 2006 r. :
    Zgodnie z przepisami ustawy z 26 lipca 1991 roku, o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (DzU z 1991 r., nr 80, poz. 350 z późn.
    zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązującymi do 31 grudnia 2006 r.,
    zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu wynoszącemu 10 proc. podlega
    przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości. Rozliczenia podatkowego
    należy dokonać na PIT-23. Deklarację tę składa się do urzędu skarbowego
    w ciągu 14 dni od dnia zbycia.

    Czy to obecnie już nie obowiązuje?

    Art. 19 UoPIT (aktualnej): "Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości
    lub praw
    majątkowych oraz in-nych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
    jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
    koszty odpłatnego zbycia." (przyp. mój: a nie "nabycia")

    No i tutaj kwiatuszek, którego "biez wodki nie razbierjosz" :) :

    131) dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o
    których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego
    dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w
    przycho-dzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych,
    jeżeli po-cząwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie
    dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie,
    przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego
    został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki
    po-niesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z
    odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych;

    Wymiękam. Dalej nie czytam. W końcu to nie ja miałbym ten podatek
    zapłacić...

    (Jeśli swatowa otrzymaną gotówkę będzie chciała wydać na opłacenie
    swojego czynszu w wynajętym mieszkaniu gdzie indziej - to...?)

    Jestem głupi. Trudno. Bywa.

    --
    Tnx. Zgred.