    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Propozycje SLD - podatki ...
    Date: Fri, 24 Sep 2004 23:33:39 +0200

    On Fri, 24 Sep 2004, Adam_25 wrote:
    [...]
    >+ Jak myslicie czy wprowadzenie 50% stawki podatkowej od osob fizycznych
    >+ (najbogatszych) to dobre rozwiazanie?

    Jakakolwiek nieliniowość podatku powoduje na grupie całą paczkę pytań
    jak cos podarować szwagrowi, zatrudnić dziadka...
    Krótko mówiąc: nieliniowość -> "kombinatorzy górą", mają większe
    pole do popisu. Czyli to oni dostają bonus w walce o rozwój, widać
    państwu zależy żeby to oni byli "siłą pociągową" - pracodawcami
    itp...

    >+ Ja mam watpliwosci gdyz cwaniacy wtedy
    >+ beda robic wszystko by wykazac ze maja niski dochod

    Owszem.
    A powyżej pewnego progu (ci których stać) - będą opodatkowani za
    granicą. Może inaczej: wartość progu przy którym bardzo opłaca się
    "założyć firmę na Cyprze" znacznie spadnie, czyli więcej będzie
    takich od których Skarb RP dostanie NIC.
    Bardzo dobrą prezentacją działania owego mechanizmu były doraźne
    skutki obniżenia CIT (wzrost wpływów - bezwzględny !) oraz
    słyszalny lament z kilku krajów "starej Europy"...

    Owszem, rozwarstwienie dochodów nie jest "normalne" (nie tylko
    w .pl, ale raczej w skali świata). Tyle że podatkami się go
    raczej nie skoryguje... więcej szkody niż pożytku...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)