    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Proporcja bazowa
    Date: Wed, 16 Apr 2008 17:52:19 +0200

    On Wed, 16 Apr 2008, Alan wrote:

    > dotąd wydawało mi się że jak przykładowo kupuję laptopa do firmy to netto
    > wrzucam w koszty, a vat naliczony w deklaracji odejmuję od vatu należnego

    To byłoby zbyt proste :)
    Tak jest *tylko* w przypadku, jeśli podatnik wykonuje *wyłącznie*
    czynności opodatkowane.
    Przepisy z założenia przewidują przypadek ogólny, czyli kiedy podatnik
    ma jednocześnie sprzedaż:
    opodatkowaną *i* (zwolnioną lub (niepodlegającą ale nie wyłączoną z prawa do
    odliczania)).
    Rozumiem, że sam sprzedaży zwolnionej nie będziesz miał, więc o tym nie
    myślisz, ale przecież ustawodawca musi to przewidzieć!

    > i kwita. w obu przypadkach w 100% wielkości. a jak kupuję szpadel prowadząc
    > usługi doradztwa informatycznego to ani o kosztach ani o odliczaniu vatu nie
    > ma mowy.

    Hm... mówisz, że jak ktoś prowadzi doradztwo informatyczne, to szpadla
    *nigdy* nie da rady zaliczyć w KUP ? ;) (tym razem żartuję offtopicznie :)
    acz przeszkód nie widzę - niby dlaczego nie miałby móc budować na
    przykład WŁASNEGO lokalu...)

    > niby logiczne, a okazuje się że nie.

    Pic polega na tym, że raz - nie wiadomo do czego ten laptop posłuży,
    a dwa - jak piszesz, jeszcze nie jesteś tym co owo doradztwo "prowadzi".
    Aczkolwiek VAT z założenia jest podatkiem miesięcznym, to tu (znaczy
    przy odliczaniu VAT od zakupów na *własne* potrzeby firmy) jest
    wyjątek: owo "prowadzenie" ocenia się na podstawie przychodów
    z poprzedniego *roku*.
    Algorytm masz w przepisie obok: patrzysz na kwotę przychodów
    opodatkowanych, kwotę zwolnionych i nie podlegających opodatkowaniu,
    liczysz proporcję (opodatkowanych do całości).
    Jak faktycznie będzie "działalność podlegająca wyłącznie na doradtwie",
    to będziesz miał kilkasiesiąt albo kilkaset :) tysięcy przychodu
    opodatkowanego oraz kilka złotych (jak dobrze idzie) odsetek bankowych
    z konta DG. No to przepis mówi, że jak ktoś ma >98% opodatkowanych,
    może nie szczypać się "proporcją".
    Pic w tym, że tej proporcji *jeszcze* nie ma. Masz zero przychodu
    opodatkowanego do podzielenia przez zero przychodu w ogóle.

    Przyznaję, że jak faktyczne przychody będą w 100% oVATowane, to na zdrowy
    rozum podatnik powinien mieć prawo do samodzielnego "ustalenia proporcji"
    na poziomie 100% prawa do odliczania.
    Ale sprawdź sobie w archiwach niniejszej grupy - kilka lat temu przepisu
    o rocznym ustalaniu proporcji przychodu nie było, i całkiem poważnie
    rozważaliśmy sobie tu, że wobec prawa do rozliczania VAT należnego
    "w miesiącu lub miesiącu następnym" opłacało się lege artis takiemu
    "mieszanemu" podatnikowi w jeden miesiąc starać się o zakończenie
    prac (i powystawianie faktur) zwolnionych oraz *nie* wykazanie
    VAT należnego, po to żeby w kolejnym pozakańczać wszystkie sprzedaże
    niezwolnione i odliczyć 100% VAT od f-r :)
    Roczne rozliczanie (i ew. korekta) proporcji temu skutecznie zapobiega.
    Tyle, że wyskakuje znany problem z dzieleniem przez zero, jak ktoś
    zaczyna DG - załatany "uzgodnieniem z naczelnikiem US" :)

    Nie sądzę, żeby naczelnik przy rozsądnej argumentacji o doradztwie
    komputerologicznym odmówił prawa do "zaliczkowego" ustalenia proporcji
    w postaci braku tejże (czyli 100% prawa do odliczenia).
    No ale obowiązek jest...

    pzdr, Gotfryd