  • Data: 2002-02-18 23:42:26
    Temat: Re: Problem z drukarka nie wprowadzona do ewid.
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 18 Feb 2002, Graszka wrote:
    >+ Jacek Chyczewski wrote:
    >+ > Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > > Przez caly ten okres drukarka byla wykorzystywana w DG, koszt
    >+ > > papieru i tonerow oraz odsetki od kredytu (zakup byl czesciowo
    >+ > > skredytowany) poszly w KUP.
    >+ > > Ewidentnie moga mi te koszty zakwestionowac w razie kontroli.
    >+ >
    >+ > Na jakiej podstawie masz takie czarne myśli?
    [...]
    >+ Moze nie ujelam sprawy dosc jasno. Drukarka caly czas byla "prywatna"

    Powiedzmy, "osobista". Na DG "fizycznej" jest dalej prywatna :)

    >+ (bo nie wprowadzona do ST - powiedzmy przez gapiostwo), a koszty jej
    >+ eksploatacji wedrowaly do KUP. To chyba moze byc problem, czy ja juz
    >+ dziele wlos na czworo?

    Jeśli dzielisz to nie ty pierwsza :)
    Przekopywałem już kiedyś archiwum grupy, zadawałem to pytanie
    (żeby unaocznić problem powołując się na przykład np. betoniarki)
    I nic - tj. odpowiedzi były "w miarę sprzeczne" - od "a gdzie
    problem" do "lepiej wprowadzić". BTW: biuro rachunkowe też
    mi tak doradziło :) (tj. "lepiej wprowadzić").

    Acz przerzucając gigabajty :] znalazłem taka ciekawiostkę:
    ++++
    Gazeta Prawna Nr 92/00
    4 lutego 2002, imieniny: Andrzeja, Weroniki
    autor: Anna Koleśnik
    ----
    Było na stronie www.gazetaprawna.pl, czy dalej jest - nie wiem.

    Kolejne (pod)tytuły:
    Podatek dochodowy od osób fizycznych
    Nieujawnione środki trwałe
    Jeżeli środek trwały nie został wykazany w ewidencji środków
    trwałych, nie można od jego wartości początkowej
    naliczać odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów
    uzyskania przychodów.

    I treść (cytaty):
    ++++
    ŚT...jest...który:
    - stanowi własność lub współwłasność podatnika
    - ...[reszta właściwości...]
    ----

    I teraz najważniejsze:

    +++++
    Warunkiem zaliczenia danego składnika
    majątku do środków trwałych nie jest
    natomiast ujęcie go w ewidencji środków
    trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (por. wyrok
    NSA z 15 października 1998 r., III SA 858/97; niepubl. oraz
    wyrok NSA z 23 kwietnia 1999 r., III SA
    530/98; niepubl.). Jednak od środka trwałego
    nieujawnionego w tej ewidencji
    nie można dokonywać odpisów amortyzacyjnych.
    -----

    Dalej jest o "obowiązku prowadzenia ewidencji", wniosku
    że "jeśli nie prowadzi EŚT to nie może odliczać" (oczywista),
    i IMO znowu najważniejsze:

    +++++
    W przypadku gdy środki trwałe nie objęte dotychczas ewidencją
    zostaną do tej ewidencji wprowadzone (ujawnione),
    odpisów amortyzacyjnych dokonuje się dopiero od pierwszego
    dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym
    nastąpiło ich ujawnienie. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że
    już wcześniej były one wykorzystywane na potrzeby
    prowadzonej działalności.
    -----

    Ośmielę się na własny użytek wyczytać z ww stwierdzeń
    nieco więcej niż widać na 1. rzut oka :), z zastrzeżeniem,
    że nie wiem które sformułowania autorka "wyciągnęła"
    z wyroku, a które są jej opinią. Przypomnę że osobiście
    np. "w sprawie drukarka jako samodzielny ŚT" rozumuję
    tak jak inny autor z którejś gazety, co nie zmienia
    faktu że NSA jest odmiennego zdania :( i do tego w myśl
    obowiązującego prawa to NSA ma rację, a nie zwyczajna
    logika :> :[

    Ufff... No to wnioski:
    1. Używana do DG drukarka MOŻE BYĆ twoim ŚT. Nie musi,
    bo do 3500 zł to ty decydujesz co jest "prostym kosztem"
    a co ŚT. Załóżmy że nie mam pomysłu na interpretację
    co zrobić z materiałami eksploatacyjnymi do wyposażenia,
    które nie zostało zaliczone w KUP i pozwalamy sobie
    uznać drukarkę za ŚT "zapomnianą" w EŚT.
    2. Nie wiem czy i jakie konsekwencje można wyciągnąć
    z "niewpisania". IMHO żadne, poza przypadkiem "podejrzenia
    o nieprawidłowe zaliczenia" o ile komputer z drukarką
    kosztowałby ponad 3500 zł a został wrzucony w koszty
    jednorazowo. Jeśli ktoś zna jakąś inną pułapkę to proszę
    KRZYCZEĆ ! -:)
    3. Uznanie drukarki za ŚT pomimo uchybienia we wpisie
    oznacza, że materiały eksploatacyjne używane do celów
    DG są KUP. Legalnie. IMHO oczywiście :)

    Wg mnie możesz sobie jeszcze drukarkę zamortyzować
    (pewnie jednorazowo) -:)
    A numer wyroku NSA zapisać sobie do protokołu przyjęcia
    ŚT do ewidencji ("przyjęto do eksploatacji 7.VII.1999,
    wpisano do ewidencji 28.II.2002 zgodnie z wytycznymi wyroków
    NSA z dn...."), powinno wywrzeć skutek przy próbie marudzenia
    przez kontrolera że "tak nie wolno" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd