  • Data: 2004-10-21 21:47:46
    Temat: Re: Postepowanie spadkowe - wskazowki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 21 Oct 2004, Olleo wrote:

    >+ > chcielibysmy zasiegnac porady, co i w jakiej kolejnosci robic w przypadku
    >+ > spadku, opisze sytuacje.
    >+
    >+ Nikt nie jest w stanie mi pomoc?

    Są dwie osobne sprawy, IMO:
    1. Prawna. Ja wiem że osobiście wygoniłem cię z grupy .prawo :] ale
    to w kwestii podatków, a nie spadku :)
    Weź groups.google.pl
    Zapodaj -> zaawansowane
    Podaj grupę *.prawo
    Zawęż zakres czasowy do lipiec-pażdziernik br
    Zapodaj hasło "spadek spadku spadki"

    Niewątpliwie musisz poznać pojęcia:
    - spadku i otwarcia spadku: otwarcie ma miejsce przy śmierci,
    spadkobiercy stają się "potencjalnymi właścicielami"
    - odrzucenia i przyjęcia spadku; z opisu (twojego) nie wynika
    czy rozpatrywaliście odrzucenie, IMHO *ma* sens aby ubezwłasnowolniona
    żona ojca zrzekała się spadku - z tym że jest problem, bo
    będzie to "w interesie" opiekuna ! Ale.. ale pamiętam że
    BYLO jakieś pytanie w sprawie wskazania opiekuna jako "korzystającego
    z decyzji ubezwłasnowolnionego" - zapodaj googlowi j.w.
    "ubezwłasnowolniony" i wszystkie odmiany tego słowa (google
    nie umie odmieniać ani maskować :(). Było w miarę niedawno !
    - działu spadku.
    Jak już potencjalni właściciele ustalą kto CHCE brać (bierze
    się "po równo" majątek - JAK I DŁUGI !) to trzeba PODZIELIĆ
    co kto dostanie.
    "Wstępnie" to stan jest taki, że każdy kto "chce" dostaje
    *udział* - ułamek własności *każdej* rzeczy ze spadku.
    To jest oczywiście mało wygodne... więc MOŻNA się podzielić
    "ja to, on tamto". Dobrowolnie - lub przez wskazanie sądu.
    Rozumiem że to było pytanie "z ugodą lub bez".
    *Jak to wygląda* (czyli koszty itp) - też łapaj googla... albo
    pytaj na grupie .prawo !

    2. Podatki.
    Raz - podatek od spadku. Opis w ustawie o podatku od spadków
    i darowizn.
    Dwa - podatek od działu spadku. Opis w ustawie o podatku od
    czynności cywilnoprawnych (niedawno pytałem gdzie, w końcu
    znalazłem bo nikt się nie chwalił)

    I od jednego i od drugiego są różniste zwolnienia :)

    W zakresie domu - rozumiem że rodzeństwo NIE MA żadnego
    mieszkania ?
    Chyba na .prawo wspominałem: do 110 m^2 przysługuje prawo
    do zwolnienia od podatku od spadków.
    A nieodpłatne zniesienie współwłasności TEŻ jest zwolnione,
    przynajmniej o ile wiem.
    Czyli... jak "jeden bierze dom a drugi mieszkanie", to IM*H*O
    mogłoby podatku NIE BYĆ. Zastrzegam że NIE JESTEM doradzcą !

    Jeszcze sprawa odrzucenia spadku przez żonę.
    JEŚLI odrzuci - top oczywiście postawi się w kiepskiej sytuacji
    prawnej wobec dzieci: nie ma nic i jest "na łasce". Ale
    z podatku "zwalniającego" można skorzystać tylko raz... znaczy:
    jak się nie ma mieszkania.
    Zakładając że żona się NIE zrzeknie spadku, to otrzymałaby połowę:
    ale to już sprawdź w postach na .prawo (było ile) i ustawie.
    Dzieci *mogłbyby* dostać bez podatku po ćwierci udziału
    w domu i mieszkaniu. Ale jakby żona (matka dzieci ?? nie
    napisałeś !) umarła, to KOLEJNA cześć domu i mieszkania NIE byłaby
    już zwolniona AFAIK z podatku !

    <dywagacja>
    Załóżmy że żona NIE odrzuca spadku.
    Załóżmy że po przyjęciu spadku zawiera umowę w której w zamian za
    zrzeczenie się prawa do nieruchomości dostaje "dożywocie" (wyleciało
    mi z głowy jak się owo prawo do dożywotniego zajmowania części
    nieruchomości nazywa). No i zrzeka się na rzecz dzieci...
    IMHO CHYBA byłoby podatkowo równie korzystne - nie wiem czy
    jest jakaś pułapka. Dla żony - "bezpieczniejsze".
    Ale... ale ma co najmniej jedną wadę: wszystkie operacje na
    nieruchomości oznaczają koszty - notarialne i sądowe (wpisy
    do rejestrów).
    Więc im więcej "operacji" tym może byc drożej...

    Ale z tym też na .prawo !

    Co do podatków: polecam www.podatki,pl i zarejestrować się.
    A później sprawdzić skale ("ile podatku") dla spadków i darowizn
    oraz PCC. A także zwolnienia...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)