    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ponowna faktura - oryginał czy duplikat?
    Date: Wed, 29 Oct 2003 11:23:07 +0100

    > Wystawiłem kontrahentowi fakturę i przekazałem mu ją podpisaną w dwóch
    > egzemplarzach, miał oddać mi podpisaną kopię ale niestety obydwa
    > egzemplarze zgubił. Biorąc pod uwagę, że kiedyś owe zagubione faktury
    > mogą się odnaleźć, co najlepiej zrobić: wydrukować i dać mu do podpisu
    > ponownie tę samą fakturę, wystawić duplikat, czy jeszcze coś innego?

    Ja wystawiam w takiej sytuacji "Oryginał - duplikat".

    Ciekawie wygląda wystawianie faktur za granicą:
    Niemcy: Oryginał + kilka kopii
    Francja: Oryginał + 8 kopii, jak nie ma oryginału, to na kopii stawiają
    pieczatkę "oryginal" i nic więcej
    Wlk. Brytania: wszystko jest oryginałem, np. trzy jednakowe faktury z
    napisem "oryginal"
    Szwajcaria: dowolna liczba faktur, bez jakichkolwiek adnotacji czy to
    oryginał czy kopia.
    Firma duża, zakłady na całym świecie, ok. mld EUR obrotu.

    Jak widać nie wszędzie przejmują się "nadmiernie prefekcyjną"
    interpretacją norm prawnych.

    Pzdr: Catbert, EHRM