eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPolak nierezydent, dochód w Polsce i PITRe: Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
  • Data: 2024-04-12 12:11:12
    Temat: Re: Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2024-04-11 o 00:20, RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello,
    >
    > Usiłuję dojść do ładu i składu z nietypową sprawą:
    > Obywatel polski, posiadający tu nieruchomość i ruchomości, ale mieszkający od dawna
    stale w Azji (ma status rezydenta kraju azjatyckiego ponad rok), Tam mieszka,
    pracuje, zarabia i płaci podatki. W 2023 roku musiał sprzedać (przez pełnomocnika,
    nie osobiście) składnik majątku, osiągnął dochód i nieszczęśliwie ten dochód podlega
    PIT - to nie podlega dyskusji.
    >
    > Pytanie - na jakim druku i w którym urzędzie skarbowym ma złożyć deklarację PIT?
    >
    > To co znalazłem w sieci na temat nierezydentów albo dotyczy obcokrajowców, albo
    Polaków, którzy osiągnęli dochód za granicą. Nie znalazłem nic na temat Polaka
    nierezydenta - wyniki wyszukiwania to chaos informacyjny dotyczący powyższych
    przypadków - nic użytecznego.
    > Nie ma możliwości osobistego stawienia się w urzędzie skarbowym i zapytania a
    zapytania anonimowe uzyskują tak absurdalnie różne odpowiedzi, że aż zębu bolą.
    Poratujcie, bo czasu coraz mniej.
    >

    Jak kilka lat temu miałem jakąś wątpliwość to zapytałem mailem KIS.
    Odpowiedzieli gdzieś po tygodniu i odpowiedź była zgodna z tym co jakiś
    czas później napisał też lokalny US (lokalnemu nie zadawałem pytań, ale
    jeszcze przed otrzymaniem odpowiedzi z KIS złożyłem (syn złożył)
    deklarację po mojemu (według znacznie rozsądniejszych założeń)).

    Skutkiem było (zgodnie z oboma odpowiedziami) przygotowanie przeze mnie
    automatu do wypełniania SD-Z2 danymi uzyskanymi z banku i złożenie około
    130 tych deklaracji (a może przelewów było 130, a deklaracji tylko około
    100 - już nie pamiętam). Od razu dołączyłem do każdej potwierdzenie z
    banku (bo tak mi napisał lokalny US).
    Bez komputerów to byłoby jak w szkole: "za karę napisz 100 razy.." -
    totalne marnotrawstwo czasu i papieru, a tak to tylko marnotrawstwo
    papieru, trochę tonera, i trochę energii.
    W sumie ciekawe co by było jakbym od razu wysłał im te deklaracje bez
    potwierdzeń z banku (nie ma takiego obowiązku).
    Wysłali by jedno pytanie o wszystkie czy do każdej złożonej deklaracji
    wysyłaliby osobne pismo.
    P.G.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1