  • Data: 2004-09-14 14:58:17
    Temat: Re: Podatek od spadku ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Sep 2004, Janusz Grabis wrote:
    [...]
    >+ Przypuszczam, ze chodzi o zaplacenie podatku od tego spadku i tu mam kilka
    >+ pytan:
    >+ 1. Jak naliczany jest ten podatek ?

    Progresywnie, trochę podobnie do podatku dochodowego.
    Skala jest zapisana w ustawie, przykładowo tu:
    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm

    Podatek należy *zapłacić samemu bez wezwania* - pewnie US znalazł
    w ten sposób chętnego na mandat "za uchylanie się"...
    Że zacytuję:
    Art. 6. 1. Obowišzek podatkowy powstaje:
    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilš przyjęcia spadku;

    >+ 2. Jak ustalona zostanie wartosc spadku (chodzi o dzialke i dom) ?

    "wg wartości rynkowej" - wszystko masz w ustawie.

    Dla nieruchomości "wycenę własną" dokonuje podatnik, jak wartość się
    USowi nie podoba to wzywa do podwyższenia. Jak podatnik się nie zgadza
    ze zdaniem US - powoływany jest biegły, koszty pokrywa "przegrany"
    (podatnik jest "przegrany" jak wycena różni się ponad 30% od jego
    opinii).

    >+ 3. (chyba najwazniejsze) Czy mozna uniknac zaplacenia tego podatku (spadek
    >+ zostal przyjety) lub rozlozyc w czasie jego splate (jakie warunki trzeba
    >+ spelnic) ?

    "to zależy". Popatrz w ustawę: tam jest (bliżej początku) zwolnienie dla
    osób które "nie mają innego miszkania" i obiecują mieszkać coś minimum
    5 lat w "otrzymanym" (jest limit AFAIR 110 m^2).
    Poza tym... a nuż to "działka przyzagrodowa" ?
    Skąd MY mamy to wiedzieć ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd