  • Data: 2012-11-07 13:51:43
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 7 Nov 2012, Marek wrote:

    > Nasza mama zmarła 5 miesięcy temu, podobno aby US nie naliczył podatku od
    > spadku należy w ciągu 6 miesięcy złożyć jakąś deklarację. Od jakiej daty
    > należy liczyć te 6 miesięcy:
    > - od dnia śmierci mamy

    Nie.

    > - od dnia uzyskania postanowienia nabycia spadku (z sądu lub od notariusza)

    Od daty z którą stwierdzenia dokonano, a nie od daty otrzymania.

    Obowiązek powstaje z dniem przyjęcia spadku - czyli najpóźniej
    6 miesięcy od śmierci, co działa "z automatu", ale sądowe
    stwierdzenie spadku lub poświadczenie przed notariuszem
    przyspiesza ten moment podatkowy.
    Raz jeszcze - zupełnie się nie liczy otrzymanie (a nie wiem jak
    rozumiesz "uzyskanie").

    Art.6.1:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,29,167,1018,
    34069,20120101,obowiazek-podatkowy.html

    > - od daty przeprowadzenia działu spadku.

    Dział spadku to jest osobna czynność prawna, i mam nadzieję
    jesteś świadom że jest osobno opodatkowana!
    Na .prawo toczą się dwie dyskusje o spadki, zajrzyj, bo w jednej
    właśnie przed chwilą wrzuciłem stos linków do sprawy "dział
    spadku a PIT", jak już doczytasz to będę miał pytania ;)
    (artykułów limitowanych nie mam, a zakładam że masz niewykorzystany
    limit "darmówek").

    > Zapewne w deklaracji składanej w US trzeba podać wartość majątku uzyskanego
    > po zmarłym (być może dokładnie je wymienić i opisać),jak natomiast poradzić
    > sobie z majątkiem który dopiero za X miesięcy będzie prawdopodobnie mógł być
    > uznany jako własność naszej mamy. Jest nim nieruchomość, której mama była
    > posiadaczem samoistnym ale nie zdążyła w sądzie uzyskać prawa własności
    > z tytułu zasiedzenia współudziałów w spadku (nieruchomość to domek po babci).

    IMO, skoro tego zasiedzenia jeszcze nie stwierdzono to nie stwierdzono.
    Doradcą podatkowym nie jestem, tak dla jasności, ale jak to sądy nieraz
    stwierdzały, skarbówka nie jest od tworzenia faktów lecz od opodatkowania
    tychże.
    Nabycie tych udziałów w drodze zasiedzenia nastąpi po stwierdzeniu
    zasiedzenia i tyle. Teraz nie są ani babci, ani Wasze.
    Oczywiscie, dla prawa cywilnego termin się "łączy", art.176 KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html

    Ale NA RAZIE to nie było babci, więc nie mogliście "nabyć w spadku".

    pzdr, Gotfryd