  • Data: 2005-04-10 19:14:03
    Temat: Re: Podatek od dochodów zagranicznych???
    Od: "Faust" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:d3ba62$dq1$1@inews.gazeta.pl...

    no to podeprę się cytatami z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    pomiędzy PRL a Wielką Brytanią z 1978r. (nadal aktualna)

    > prawda, ale nie do końća.
    > Są dwie metody radzenia sobie z podatekiem zagranicznym. Pierwszy jest
    > taki, że dochody zagraniczne dolicza się do dochodów polskich i na tej
    > podstawie oblicza próg podatkowy, ale podatek płaci się tylko od
    > dochodów poslkich (wyłączennie z progresją). Tutaj ze znanych państw, są
    > niemcy, francja, grecja...
    > druga metoda to metoda proporcjonalna i tu właśnie jest anglia i to co
    > napisałeś.

    niestety możliwość potrącenia podatku zapłaconego w anglii nie dotyczy
    przychodów osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia za pracę, ale
    dywidend,stypendiów,rent i emerytur itp. przypadków

    > nie prawda,
    > teoria i praktyka jest taka, że obywatel polski mieszkający na terenie
    > polski podlega opodatkowaniu całości dochodów niezależnie od źródla ich
    > pochodzenia. art 3.1

    i tu przegiąłeś, bo kawałek dalej w ustawie:
    art.4a uopdof stanowi: " przepisy art.3.1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem
    umów w sprawie zapobieżenia...."
    więc niekoniecznie podlega opodatkowaniu zgodnie z art.3.1, skoro podlega
    wyłączeniu....

    natomiat wyłaczenie to jest skuteczne bo:
    cytat z umowy, art.15:
    "1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia
    za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce
    zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być
    opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim
    Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za
    nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. "

    > j.w , nie ma takie teorii

    znaczy się "unikanie podwójnego opodatkowania" to tylko eufemizm?

    > i nigdy nie będzie, bo podatki w polsce są wyższe niż gdzie indziej i
    > tego zera nikt nigdzie ci nie obiecywał

    i znowu cytat z umowy art.24
    "1. Obywatele Umawiającego się Państwa nie mogą być poddani w drugim
    Umawiającym się Państwie ani opodatkowaniu, ani związanym z nim obowiązkom,
    które są inne lub bardziej uciążliwe od tych, których w tych samych
    okolicznościach są lub mogą być poddani obywatele tego drugiego Państwa. "

    mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie teoretycznie i zgodnie z
    obowiązującymi aktami prawnymi polska nie powinna pobierać podatku od
    dochodów opodatkowanych w anglii, niestety kiedy dochodzi do praktycznego
    rozliczenia, to okazuje się, że techniczny sposób obliczenia podatku
    powoduje, że jednak dochody te opodatkowane są podwójnie (ot takie cuda
    matematyki)

    > z problemami psychologicznymi to do kasi.

    nie wiem czy zauważyłeś, ale ten problem psychologiczny posiadają nasi
    ministrowie finansów i ich pracownicy, no i oczywiście ta część naszych
    posłów, która głosuje nad takimi przepisami, mnie ten problem akurat nie
    dotyczy, na szczęście, bo nie mam nic wspólnego z budżetem