  • Data: 2005-04-10 20:45:19
    Temat: Re: Podatek od dochodów zagranicznych???
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Faust wrote:

    > no to podeprę się cytatami z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
    > pomiędzy PRL a Wielką Brytanią z 1978r. (nadal aktualna)

    aktualna

    > niestety możliwość potrącenia podatku zapłaconego w anglii nie dotyczy
    > przychodów osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia za pracę, ale
    > dywidend,stypendiów,rent i emerytur itp. przypadków

    > i tu przegiąłeś, bo kawałek dalej w ustawie:
    > art.4a uopdof stanowi: " przepisy art.3.1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem
    > umów w sprawie zapobieżenia...."
    > więc niekoniecznie podlega opodatkowaniu zgodnie z art.3.1, skoro podlega
    > wyłączeniu....

    podlega z uwzględnieniem, a nie wyłączeniu,
    czyli w ustawie o unikaniu podwójnego opodatkowania będziesz miał
    napisane jak potraktować zarobek z angli i co możesz zrobić z podatkiem
    tam już zapłaconym

    > natomiat wyłaczenie to jest skuteczne bo:
    > cytat z umowy, art.15:
    > "1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia
    > za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce
    > zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być
    > opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim
    > Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za
    > nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie. "

    no to przeczytaj sobie to jeszcze raz na głos i powoli.

    > znaczy się "unikanie podwójnego opodatkowania" to tylko eufemizm?
    no własnie nie.
    tylo ze źle rozumiesz słowa.
    Moze zacznę od końca.
    Gdyby umowy nie było, to zapłaciłbyś podatek w Anglii (na podsawie prawa
    angielskiego), a w Polsce zapłaciłbyś podatek na podstawie art.3.1 prawa
    polskiego).
    Dzięki umowie obliczając podatek należny w polsce możesz go w pewien
    sposób pomniejszyć o podatek zapłacony w anglii.
    Dodatkowo na podsawie tej umowy, cześć zarobku w anglii zapewne też jest
    zwolniona z angielskiego podatku. O szczegóły do ustawy.

> [...]
    > Umawiającym się Państwie ani opodatkowaniu, ani związanym z nim obowiązkom,
    > które są inne lub bardziej uciążliwe od tych, których w tych samych
    > okolicznościach są lub mogą być poddani obywatele tego drugiego Państwa. "
    >
    > mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie teoretycznie i zgodnie z
    > obowiązującymi aktami prawnymi polska nie powinna pobierać podatku od
    > dochodów opodatkowanych w anglii, niestety kiedy dochodzi do praktycznego
    > rozliczenia, to okazuje się, że techniczny sposób obliczenia podatku
    > powoduje, że jednak dochody te opodatkowane są podwójnie (ot takie cuda

    coś ci kiepsko idzie rozumienie tekstu pisanego,
    to zdanie mówi, że polacy w anglii nie mogą być poddani opodatkowaniu
    innemu lub bardziej uciążliwemu jak abywatele angielscy.

    > kowalski

    ty masz jakiś kompleks mniejszości.

    > nie wiem czy zauważyłeś, ale ten problem psychologiczny posiadają nasi
    > ministrowie finansów i ich pracownicy, no i oczywiście ta część naszych
    > posłów, która głosuje nad takimi przepisami, mnie ten problem akurat nie
    > dotyczy, na szczęście, bo nie mam nic wspólnego z budżetem

    ministrowie uważają i słusznie zreszta, że obywatel polski powinien
    płacić podatki w Polsce, skoro się deklaruje, że w tej Polsce mieszka.

    Przeczytaj sobie art 3.2 ustawy.
    Daje ci ona możliwośc niepłacenia podatków w Polsce. Musisz spełnić
    tylko jeden warunek. Musisz wyjechać z Polski.
    Niczego więcej od ciebie się nie wymaga.
    Chcesz płacić podatki w Angli. Wyjedź, wówczas będziesz płacił podatki
    angielskie i nikt w Polsce od ciebie chciał nie będzie.