  • Data: 2007-09-07 16:21:16
    Temat: Re: Podatek?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 7 Sep 2007, t...@o...pl wrote:

    > W praktyce to niech ktoś mi odpowie, jakim cude umowy o dzieło są
    > zwolnione z ZUS,

    Dawno się nie czepiałem kwestii formalnych, to skorzystam ;)

    Nie podlegają pod ZUS, nigdzie nie są wymienione jako podstawa
    do płacenia ZUS.
    Zwolnienie jest wtedy, jak się *podlega* ale nie trzeba płacić,
    powiedzmy jak ktoś opłaca chorobowe i jest na chorobowym :)

    Ad rem:

    > skoro DG jest ozusowana, a DG w ustawie o sus
    > jest zdefiniowana jako DG w rozumieniu innych ustaw,

    ...i tu wpadłeś :)
    W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, sprawdź!

    > a w rozumieniu
    > innych kilku innych ustaw umowa o dzieło to DG?

    Nie wszystkich (nawet spod "rozumienia VAT" spora część jest
    wyłączonych, poprzez odwołanie się do PDoOF właśnie!),
    a w szczególności *niektóre* umowy o dzieło mają w PDoOF
    odrębny status - jako "umowy wykonywane osobiście", i to
    właśnie powoduje że *nie* podpadają pod definicję "DG w rozumieniu
    PDoOF".
    Ale muszą być spełnione pewne warunki oczywiście:
    - tylko niektóre czynności mogą być wykonywane "dla ludzi" (i tak
    się składa, że właśnie one bywają wymienione w ZUS jako odrębne
    przyczyny oZUSowania :))
    - a "normalne" usługi" korzystają z tego wyłączenia jeśli są wykonywane
    na rzecz DG oraz innych płatników PDoOF: ustawodawca widać przyjął
    a priori, że jeśli zamawiającym jest DG, to owa DG również będzie
    w tak istotnej większości "organizatorem" (a de facto właśnie to
    przesądza o potocznym rozumieniu DG), że ów warunek przy czynnościach
    wykonywanych osobiście wystarcza.

    Jak ktoś sobie *sam* organizuje świadczenie usługi, to prawdę mówiąc
    prowadzi DG - ale to "na rozum", nie na przepisy podatkowe :)

    pzdr, Gotfryd