    From: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Date: Sat, 26 Oct 2002 13:58:07 +0200

    Użytkownik "Miles Davis" <#miles_davis@wp.pl> napisał w wiadomości
    news:ap8glp$uik$1@foka.acn.pl...
    > - Do jakiej kwoty na taki cel moge pozyczyc od rodziny by nie placic
    > podatku? Jakie musze miec na te pozyczki dokumenty? Czy musze ja zglaszac
    > nawet jesli podatek bylby=0 bo to mala kwota od rodziny?

    Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych pozwala pożyczyć od każdej
    osoby z pierwszej grupy podatkowej do 9057 zł bez podatku:

    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    [...]
    10. pożyczki udzielane:
    [...]
    c. na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn - do
    wysokości kwoty nie podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem,
    d. innym osobom niż wymienione w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość
    tych pożyczek udzielonych tej samej osobie nie przekracza w ciągu roku 1.000
    zł,
    [...]

    Proszę zauważyć, że pojęcie "łącznej kwoty" dotyczy tylko punktu d),
    natomiast w przypadku pożyczek od osób z I grupy podatkowej limit dotyczy
    każdego przypadku z osobna.

    Potwierdzeniem tej interpretacji jest artykuł
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_010526/p
    rawo/prawo_a_5.html :
    Jeżeli zatem ojciec pożycza synowi np. 20 tys. zł, mają oni obowiązek
    wniesienia 2-proc. podatku od nadwyżki ponad 9057 zł. Limit ten dotyczy
    pożyczki udzielanej przez jedną osobę. Jest on okresowo podwyższany,
    stosownie do - mówiąc najogólniej - postępów inflacji (aktualny obowiązuje
    od lutego 2001 r.). Tak więc bez podatku np. młoda osoba może pożyczyć na
    opłacenie kolejnych rat na budowę mieszkania przez developera za każdym
    razem od matki, ojca i np. babci jednorazowo 9057 zł. Nie ma tu ograniczenia
    w postaci rocznego okresu rozliczeń, jaki obowiązuje przy zwolnieniu
    obejmującym pożyczki między osobami innymi niż najbliżsi (do wysokości nie
    przekraczającej 1000 zł, o czym dalej). Niezależnie od tej formy pomocy,
    młoda osoba może, oczywiście, od wszystkich wskazanych osób otrzymać na ten
    cel darowizny zwolnione z podatku od spadków i darowizn.

    Nowelizacja ustawy Dz.U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1031 z dnia 7 czerwca 2002
    r. zmienia brzmienie punktów c i d:
    art. 9:
    a) w pkt 10:
    - lit. c) i d) otrzymują brzmienie:
    "c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I
    grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na
    zasadach określonych w przepisach o podatku od spadków i
    darowizn,
    d) na podstawie umowy zawartej między innymi podmiotami niż osoby,
    których mowa w lit. c), jeżeli łączna kwota lub wartość pożyczek
    otrzymanych od tego samego podmiotu nie przekracza w ciągu
    kolejnych
    12 miesięcy 1 000 zł,",

    , co być może zmienia interpretację tych punktów (może ktoś to prawidłowo
    zinterpretuje?). Jakkolwiek ustawa (poprawki) wchodzi w życie dopiero z
    dniem 1 stycznia 2003 r.

    Pozdrawiam,
    Marcin