    From: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT-5 vs KPiR raz jeszcze
    Date: Wed, 14 Dec 2005 11:22:08 +0100

    > dla mnie to wyglada tak ze jesli wpisze no po polowie fp do 2 roznych
    > kpir -
    > to wtedy ja odlicze moj fundusz od przychodu (w calosci bo w kazdej ze
    > spolek w kosztach bedzie 1/2 mojego i 1 drugiego wspolnika) i po 1/4
    > kazdego
    > ze wspolnikow - nie?:-)
    > i to dla mnie jest zagadka, jakas pani z us powiedziala ze wpisuje do kpir
    > 1/x kazdej x spolki, a w picie i tak inne kwoty wyliczam (te prawdziwie
    > zaplacone) - to po cholere prowadzic ksiazke jesli nie ma sie ona nijak do
    > tego co w pitach?
    Książka przychodów to tylko ewidencja i ma się nijak do określenia
    zobowiązania podatkowego. Więc moim zdaniem, czy się FP wpisze do książki
    czy nie, dochód każdego ze wspólników spółki cywilnej należy określić
    indywidualnie. Dajmy na to, że jeden ze wspólników wykonuje pracę nakładczą,
    co z uwagi na zbieg ubezpieczeń zwalnia go z opłacania składek na fundusz
    pracy i społeczne a drugi nie. W takiej sytuacji oczywiście opłacony FP
    jednego wspólnika nie może być kosztem u drugiego. To tylko jedna z wielu
    możliwych sytuacji. Znam kancelarię prawną w której wspólnicy mają tak
    sformułowaną umowę spółki, że w stosunku do pewnej grupy kontrahentów
    przychody i koszty przypadają tylko jednemu ze wspólników. W takiej sytuacji
    oczywiście takie transakcje powinny się znaleźć w księdze ale nie mogą być
    podstawą obliczenia dochodu poprzez prosty udział procentowy, bo umowa
    spółki tego nie przewiduje. Musza więc prowadzić dodatkową odrębną
    ewidencję. Jest jeszcze jeden dość dziwny przypadek - a mianowicie
    limitowana reklama w spółce. załóżmy że wydatki na limitowaną reklamę są
    znaczne i przekraczają limity. Załóżmy dalej, że jeden ze wspólników
    prowadzi jeszcze jedną działalność, w której ma spore obroty, w takiej
    sytuacji każdemu ze wspólników przypadnie inna kwota wydatków na reklamę do
    odliczenia od przychodu, mimo że mają równe udziały w spółce, Ponieważ każdy
    z nich będzie miał inny limit. Limit obliczany jest jako 0,25% obrotu ze
    źródła przychodów. Źródła przychodów - w tym przypadku działalności
    gospodarczej.

    Atomek

    (przepraszam anię, ten post "wysłał mi się" na jej prywatny adres)