    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PIT-5 i ZUS
    Date: Mon, 19 Aug 2002 10:53:58 +0200

    On Mon, 19 Aug 2002, Viabart wrote:

    >+ Witam,
    >+ mam kilka pytań dotyczących rozliczeń z US i ZUSem. Pewnie temat był juz
    >+ poruszany ale w archiwum nie mogłem sie doszukać odpowiedzi.

    Googla użyłeś ?

    >+ 1. Czy w PIT-5 odliczamy ZUS w miesiącu którego dotyczy ZUS DRA czy w
    >+ miesiącu kiedy faktycznie wpłacamy składkę? Co jeśli mam zaległości w
    >+ składkach do ZUS (np. zdrowotne) i w danym miesiącu wpłacam składkę bieżącą
    >+ plus np. za trzy zaległe misiące?

    Odliczasz kasowo, składki faktycznie zapłacone. Oczywiście
    w miejscu "właściwym" (odliczasz), czyli FP w KPiR, społ.
    w KPiR lub PIT-5 a zdrowotne od podatku w PIT-5.
    Ponieważ odliczasz "faktycznie zapłacone" to nie ma problemu
    z rozliczeniem "zaległych": po prostu wpisujesz tyle ile naprawdę
    zapłaciłeś, czyli np. za cały kwartał naraz.

    >+ 2. Czy ZUS przesyła do US informacje o wpłacanych przez podatnika składkach?

    Nie wiem, ale z p. widzenia płatnika gorzej jeśli US się
    przyczepi za jakiś czas przy kontroli (jeszcze odsetki dojdą !)

    Pozdrowienia, Gotfryd