eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPIT 5 - czy musze wysylac / kto odpisuje kwote wolna od podatku › Re: PIT 5 - czy musze wysylac / kto odpisuje kwote wolna od podatku
  • Data: 2006-04-20 06:54:46
    Temat: Re: PIT 5 - czy musze wysylac / kto odpisuje kwote wolna od podatku
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    wrote:

    > Do tej pory nie skladalem deklaracji PIT5 bo nie mialem przekroczenia
    > kwoty wolnej. W marcu ja przekroczylem o okolo 200 zl. Ale po
    > uwzglednieniu zdrowotnego nadal nie mam nic do zaplacenia. Czy musze
    > skaldac PIT 5 czy jeszcze nie?

    Są trzy różne metody "uznawane" w różnych US. Dowiedz się jak jest w
    twoim. Albo po prostu złóż.

    > Druga sprawa - pracuje tez na etacie. I oni mi uwzgledniaja kwote
    > wolna od podatku - chyba 1/12 rocznej kwoty. Kto powinien to robic -
    > firma od etatu czy ja w ramach dzialalnosci?

    Zawsze uwzględniasz przy DG.
    Jeśli chodzi o uwzględnienie na etacie, to zależy od kiedy ropocząłeś
    DG. Jeśli od 1 stycznia lub wcześniej, to przed pierwszą wypłatą
    styczniową miałeś obowiązek poinformować pracodawcę, że ma ci nie
    odliczać (czyli miałeś odwołać oświadczenie z druku bodajże PIT-2).
    Jeśli DG rozpocząłeś po 1 stycznia, to czytając ustawę wychodzi, że do
    końca roku będziesz miał odliczane podwójnie. A potem w rozliczeniu
    rocznym dopłacisz kilkaset zł. Chociaż wiem, że niektóre US każą i
    wtedy w ciągu roku odwoływać to oświadczenie. Formalnej podstawy w
    ustawie nie widzę. Ale ja prawnikiem nie jestem.