  • Data: 2011-09-02 10:01:55
    Temat: Re: Odmówienie wpisania nipu do faktury
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 2 Sep 2011, Pendrive wrote:

    > Witam!
    > Pisze odnosnie pewnego tematu na gsm. Czy jezeli ktos podaje dane firmowe do
    > umowy abonenckiej (z zalozenia przeznaczonej dla osob prywatnych

    Zaraz, to Ty piszesz o firmie państwowej, a nie prywatnej?
    Tak dla uściślenia uwagi pytam ;)
    Bo dajmy na to, taka sp.z o.o. to jest jak najbardziej "osoba prywatna"
    (osoba prawna, jedno drugiemu nie przeszkadza).
    Osoba fizyczna zawierająca umowę w celu gospodarczym tym bardziej
    jest "prywatna"!
    (wiem, że masz na myśli przeznaczenie konsumenckie, ale... :>)

    > ale
    > korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo odmowic
    > zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te posiada
    > od samego poczatku?

    IMVHO, meritum sporu przenosi się na dyskusję nad pytaniem "co jest
    ważniejsze", skoro podpisana umowa zawiera wprost podane inne
    informacje, niż *sugestia* wynikająca z podanych danych.
    Na mój gust, samo podanie zbędnych danych nie przesądza jeszcze
    o skutecznym powiadomieniu operatora, że umowa wykorzystywana
    jest w celu gospodarczym - czy oni się podpisali pod czymś, co
    jasno stwierdza że będzie "w celu gospodarczym"?
    Zechcesz zacytować co umowa stanowi nt. "niefirmowości" usługi?

    Zmierzam do tego, iż:
    - jeśli oni *wiedzą* że umowa jest w celu gospodarczym, mają obowiązek
    wystawić "pełną" fakturę, z NIPem; uwagi poniżej (ew. podważenie
    elementów umowy) wynikają z faktu powiadomienia *po* zawarciu
    umowy
    - jeśli oni nie wiedzą :P (nie chcą wiedzieć, jak kto woli), to z litery
    przepisu wynika wprost że NIPu można nie podać i basta:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html
    "mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych
    w § 5 ust. 1 pkt 2"
    I nabywca nie ma nic do gadania w tym zakresie, czy dane poda czy nie.

    Natomiast po powiadomieniu (skutecznym, jakiś polecony albo cóś) IMO
    "powinni" (mają obowiązek) wystawić f-rę z NIPem, tyle, że na mój
    gust również mają prawo uznać ze zastosowano nieprawidłową ofertę
    (znaczy Ty wybrałeś nieprawidłową).
    Coś w tym rodzaju, jakby ktoś wbrew stanowi faktycznemu dorwał się
    do prądu "domowego" kiedy należy się :] taryfa "budowlana" (wyższa).
    IMHO ta część kwalifikuje się do dyskusji na .prawo :)

    Jak na mój gust, można wymusić (a co) "skuteczne powiadomienie"
    o przeznaczeniu gospodarczym umowy w ten sposób, że wyśle im się
    notę korygującą.
    NIP nie jest wymieniony na liście pozycji "zabronionych" dla noty,
    więc sprostowanie jego braku jest IMO dopuszczalne.

    Rozważanie na temat ewentualnego prawa do "zmiany taryfy"
    (z zastrzeżeniem iż to "MHO") o którym mowa wyżej pozostaje w mocy.
    Znaczy wraz z potwierdzeniem akceptacji noty odsyłają powiadomienie
    o zastosowaniu innej oferty oraz fakturę korektę "dopasowującą"
    umowę do stanu faktycznego :]
    Co miałoby przemawiać przeciw, skoro *faktycznie* wykonanie umowy
    byłoby inne niż uprzednio zawarta treść, a spełniałoby warunki
    innej oferty operatora?
    Ofertę znałeś, przedstawiłeś wybór niezgodny z faktycznym
    zamiarem wykorzystywania usługi wprowadzając w ten deseń
    operatora w błąd w sposób dla niego niekorzystny :P

    Ale co do f-ry - jeśli zostaną "skutecznie powiadomieni" to
    istnienie NIPu uznać muszą.

    pzdr, Gotfryd