    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nota odsetkowa
    Date: Fri, 25 Mar 2005 23:56:47 +0100

    On Fri, 25 Mar 2005, Jacek Smorzewski wrote:

    >+ Od jak bardzo starych naleznosci, ktore nie zostaly zaplacone w terminie
    >+ mozna domagac sie zaplaty odsetek ustawowych?

    1. zależy od rodzaju płatności z której powstały (czy "okresowa"
    czy nie, czy DG czy konsumencka, może jeszcze coś...)
    Istnieją przepisy szczególne dla pewnych rodzajów umów - o ile
    dobrze pamiętam np. prawo telekomunikacyjne *osobno* reguluje
    przedawnienia; ważne jest więc "za co" !
    2. dla "typowych należności biznesowych" SN sam się ze sobą spiera :>
    (w wyrokach róznych składów) czy przedawnienie roszczenia obejmuje
    również przedawnienie odsetek - bądź czy odsetki przedawniają się
    *osobno* (czyli mimo przedawnienia roszczenia głównego same
    odsetki powstałe w okresie nieprzedawnionym jeszcze są nieprzedawnione)
    3. zależy czy wierzyciel "wszczął postępowanie". Jak złożył pozew
    to (choć sprawy nie było) bieg przedawnienia został zawieszony
    (hm... albo "przerwany", nie chce mi się sprawdzać, pewnie i tak nie
    masz na myśli tego przypadku !)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)