    From: p...@m...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nierozwiązywalna Zagadka??
    Date: 26 Mar 2007 14:56:42 -0700

    witek wrote:

    > Teoretycznie zakładając, że nie wracasz, to powinienś się rozliczyć tylko z tego co
    zarobiłeś w Polsce, wysłać to do II US Warszawa, jako US w którym rozliczają się
    nierezydenci i tyle.

    Interesująca i zarazem ryzykowna opcja. Tak jak piszesz, jeśli kiedyś
    wrócę, to mnie dopadną. A wykluczyć tego z całą pewnością nie mogę,
    chociaż na chwilę obecną uważam, że nie chcę wracać. Być może kiedyś w
    przyszłości np. postawić dom na Mazurach, ale to takie tam gdybanie,
    które nie wiem, czy ma jakikolwiek wpływ na to o czym piszemy.

    > Druga opcja to, że jednak 2006 traktujesz jako rok, w którym miałeś bliższy kontakt
    z Polską i rozliczasz się tak jakbyś był rezydentem czyli z całości dochodów. Wersja
    b) jest o tyle bezpieczniejsza, że US się nie przyczepi gdybyś ewentualnie za rok
    postanowił wrócić.

    OK. Rozważmy proszę tą opcję "b". wydaje się rozsądna, a ja nie chcę
    wyjść na jakiegoś oszusta podatkowego. Chciałbym się uczciwie
    rozliczyć wg. naszego (niesetety pokręconego) prawa.

    OK. Mysle, ze to juz ustalone. W Danii to bylo wynagrodzenie.
    Zwolnione od podatku wg. tamtejszego prawa, poniewaz nie przekroczyło
    37,600 dkk, jako, ze pracowalem w sumie tylko przez 5 miesiecy.
    Skoro bylo zwolnione tam, to nie znaczy, ze w PL tez, czyz nie? :(

    > Brawo, tylko, że jest jeden problem. "państwo" i uczelnie" są w rozumieniu państwa
    polskiego i uczelni polskich.

    Tego się niestety spodziewałem. Ale jak zatem wygląda sprawa obecnego
    doktoratu. Pytalem dzisiaj w sekretariacie i powiedziano mi, ze
    otrzymuję "stypendium" całkowicie zwolnione z podatku w UK.
    Stypendium, czyli niezależnie od wykonanej pracy.

    1. Dania - wygląda na to, ze praca zarobkowa. Jak wyzej, zwolniona wg.
    Dunczykow z podatku, bo nie przekroczyla progu nr 1.

    2. w Anglii mam status studenta i robię doktora w obydwu przypadkach
    otrzymywałem "świadczenia" ze środków własnych szkół i uczelni.
    > I uczelnia ci daje stypendium?

    Tak.

    No więc podsumowując wygląda na to, że:
    1. Styczen - Zasiłek dla Bezrobotnych
    2. Luty - Kwiecien - Praca w Pogotowiu
    3. Maj - Wrzesien - Praca w Danii (ponizej tamtego progu podatkowego)
    4. Pazdziernik - Grudzien - Stypendium w UK

    > O to się przyda, ale jak ustalimy, czy to było stypendium czy praca.
    > To pomyśl trochę co liczmy, a potem przejdziemy do cyferek.

    > W Polsce w polskich przepisach warunku 183 dni nie było w 2006 roku. Wpisali go
    dopiero za rok 2007.
    > Liczył się bardziej z jakim krajem czuje się "bliższy związek i dlaczego z
    Polską".

    Hehe... dobre.

    No cóż. Mam nadzieję, że trochę się rozjaśniło.
    Pozdrawiam. Piotr