    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nierozliczony VAT7
    Date: Sat, 21 Jun 2003 09:54:10 +0200

    On Sat, 21 Jun 2003, Pawel F. Rozenek wrote:

    >+ > Inna sprawa jeśli to jest towar nadający się do "spożycia
    >+ > osobistego" - formalnie jeśli go przekazałeś do celów
    >+ > osobistych, podarowałeś itp. to powinieneś jeszcze
    >+ > odprowadzić VAT od "prowizji normalnie stosowanej", choć
    >+ > byłoby to czepianie się :>
    >+
    >+ To teraz ja sie czepie :-)

    :)

    >+ Mam rozumiec, ze caly czas mowimy o fakturze wzietej z hurtowni, ale nie
    >+ odpisanej.

    Niekoniecznie z hurtowni. Jak kupujesz w sklepie i odsprzedajesz
    dalej (grunt że masz jeleni :>) z 5% narzutem - to kiedy kupisz
    w tymże sklepie "na DG" powinieneś po przekazaniu "na osobiste"
    odprowadzić VAT od 5% prowizji :]
    Kiedy kupisz "na osobiste" to już nikogo dalej nic nie obchodzi,
    mimo że zapłaciłeś tyle samo. Dobrym przykładem jest Macro Cash&Carry :)
    I nie chodzi o "nieodpisanie" faktury, a o przekazanie na cele
    osobiste ! Jeśli kupiłeś coś co jest zbędne (zarówno twojej DG
    jak i tobie osobiście) to IMHO ów przepis zastosowania nie ma :)

    >+ O ile rozumiem intencje tego przepisu, chodzi w nim o zaplacenie VATu za
    >+ towar, ktory podatnik powinien kupowac w sklepie, a nie w hurtowni, placac o
    >+ te kilkanascie % wiekszy VAT. Czy dobrze rozumiem, ze w takim razie
    >+ *zabronione jest* sprzedawanie przez hurtownie osobom fizycznym czegokolwiek
    >+ ?????????

    Nie. W przepisie jest że chodzi o "zwykły narzut" który stosujesz
    dla innych klientów.

    >+ A co uwaza sie przez hurtownie? Przeciez czasami w hipermarketach mozna
    >+ kupic cos za ceny praktycznie hurtowe!, a fakture tez wystawia :-)

    Bez znaczenia, IMHO.

    [...]
    >+ Jesli faktycznie istnieje taki przepis, to IMO jest on nieegzekwowalny
    >+ i niezbyt madry.

    Patrz wyżej... Istnieje, jest w ustawie o VAT (AFAIR).
    Oczywiście rodzi paradoksalne skutki: kupujesz coś w sklepie żeby
    zainstalować klientom. Sprzedajesz z jakimś narzutem, bo powodu
    do stosowania refaktury nie widać :], choć twoim realnym zyskiem
    jest zapłata za instalację a nie handel.
    No i jak ci towar zostanie a chcesz go wziąć/podarować, to państwu
    należy się nie tylko VAT od od jego zapłaconej wartości ale również
    od twojej wirtualnej prowizji :>
    Inna sprawa że zawsze można się upierać iż towar "wyszedł z mody" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd