  • Data: 2002-03-12 00:23:04
    Temat: Re: Najkorzystniejsze forma umowy ( o prace, DG) ??
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dzień dobry.

    Decyzje podejmujesz Ty i możemy co nieco naświetlić, ale to Ty tez
    odpowiadasz przed fiskusem.

    1. Od strony ZUS-u DG jest bardziej opłacalna - chyba wyraźnie większa niż
    różnice w podatku (brak kosztów 50%, ale można odpisywać ponoszone koszty,
    np. część rachunków z eksploatacji mieszkania, telefonu itp)
    2. Ryczałtu, o ile słyszałem, nie można (są jakieś rodzaje usług
    informatycznych wyraźnie z niego wyłączone).
    3. Drobna uwaga: należy czasami wystawić niewielki rachunek dla osoby
    fizycznej - bez tego ustawa o PDOF traktuje Cię jak zleceniobiorcę.
    4. Wadą DG jest nieco mniejsza pewność stabilności zatrudnienia, ale na
    etacie też jest teraz nieduża.
    5. Inną wadą jest formalny brak prawa do urlopu oraz malutki zasiłek
    chorobowy.
    6. Ogromną zaletą DG jest poczucie swobody i sensowności wykonywanej pracy:
    ja takiego doznałem 2 razy: raz przechodząc z pracy państwowej do prywatnej
    i drugi raz przy przejściu na swoje...

    A w ogóle informatykom jest dobrze i o specjalistów wysokiej klasy cały czas
    jest trudno...

    Pozdrawiam
    Krzysztof