    From: "Milan" <C...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nadpłata podatku po rozwiązanej Sp.Cyw.
    Date: Mon, 27 Feb 2006 11:18:25 +0100

    > m.
    > Dzięki za odpowiedź
    Pogrzebałem trochę w starych orzecznictwach i znalazłem takie stanowisko SN
    że nadpłaty podatku w ogóle nie należy traktować w kategoriach świadczenia
    podatkowego. Nadpłaty tego rodzaju w ogóle nie można traktować jako
    świadczenia podatkowego, skoro bowiem stwierdzono nieważność decyzji
    wymiarowej to decyzję taką należy uznać za niebyłą. Skoro tak to wpłata w
    ogóle nie była spełnieniem żadnego świadczenia podatkowego a zatem ew. zwrot
    należy traktować jako roszczenie cywilnoprawne osoby która wpłaty
    nienależnej kwoty dokonała.
    Rozumując tak dalej to urząd skarbowy nie ma uprawnień do rozstrzygania jak
    podzielić tę kwotę, lecz powinien po prostu zwrócić pieniądze osobie która
    nienależnej wpłaty dokonała.
    Czy rozumowanie takie jest poprawne?
    Teraz jest tylko dylemat na jakiej drodze dochodzić swoich racji?
    Czy naciskać na US na wydanie decyzji odmawiającej mi wypłaty całej kwoty i
    skarżyć dalej - czyli droga administracyjna?
    Czy też na drodze cywilnej wnieść pozew o ustalenie, że kwota ta powinna mi
    być w całości zwrócona jako roszczenie cywilnoprawne a nie zwrot podatku (w
    myśl cytowanego wyżej stanowiska SN) ?
    Ciekawe zagadnienie!