eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiNIEDOPLATNY wynajem a zobowiazania podatkowe wynajmujacego › Re: NIEDOPLATNY wynajem a zobowiazania podatkowe wynajmujacego
  • Data: 2002-04-27 09:24:47
    Temat: Re: NIEDOPLATNY wynajem a zobowiazania podatkowe wynajmujacego
    Od: k...@v...com.pl (Krzysztof Sudoł) szukaj wiadomości tego autora

    From: <b...@p...onet.pl>

    > Mam taka oto watpliwosc:
    > Jest sobie umowa najmu nieodplatnego wzamian za uzgodnione remonty.
    [...]
> [...]
    > chodzilo tylko i wylacznie o przerzucenie mozliwosci skorzystania z ulgi
    > remontowej na osobe ktora ma z czego sobie poniesione wydatki odliczyc
    :-(((((
    > Najemca moze odliczyc bez problemu - ale co z zobowiazanami podatkowymi
    > wynajmujacego?? Chcialbym zeby wszystko bylo zgodnie z litera prawa.
    >
    > Czy bledne w umowie jest zdanie "wynajmuje nieodplatnie WZAMIAN za
    uzgodnione
    > remonty" - ze niby w/g tego zdania remonty te stanowia pewien dochod
    > wynajmujacego,wyceniany przez US na podstawie jakis tabel????

    Najem z założenia jest _odpłatny_ -> kodeks cywilny
    "art. 659. § 1. Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy
    rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca
    zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
    § 2. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego
    rodzaju."

    Nieodpłatne jest _użyczenie_ -> kodeks cywilny

    "Art. 710. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić
    biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie
    oddanej mu w tym celu rzeczy."

    "Art. 713. Biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy
    użyczonej. Jeżeli poczynił inne wydatki lub nakłady na rzecz, stosuje się
    odpowiednio przepisy o prowadzeniu cudzych spraw bez zlecenia."

    O strony podatkowej, w wypadku użyczenia -> ustawa pdof

    "Art. 16. [...] 2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne
    potrzeby lub potrzeby członków rodziny albo [...] nie ustala się wartości
    czynszowej tej nieruchomości lub jej części, a wydatki związane z
    nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania przychodów."

    natomiast przy najmie:

    "art. 10. 1. Źródłami przychodów są: [...]
    6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym
    charakterze,[...]"

    "art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i
    9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz __wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń__ (podkr.
    moje)
    2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub
    prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich
    stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania."

    "art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości
    lub w części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem
    wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona
    nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1."

    IMHO dla uniknięcia nieporozumień nie powinna to być umowa najmu lecz
    użyczenia bądź nieodpłatnego użytkowania (może jest ktoś biegły w prawie
    cywilnym, bo dla mnie te pojęcia trochę "zachodzą" na siebie) i pod żadnym
    pozorem nie powinna zawierać żadnych postanowień o jakiejkolwiek wymianie
    świadczeń.

    Pozdrawiam
    Krzysztof