-
Data: 2007-09-19 22:50:08
Temat: Re: Mała Księgowość i problem z księgowaniem
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Wed, 19 Sep 2007, Anxy wrote:
[...do tommyego...]
> Przede wszystkim dziękuję, ale...
> 1. W kwestii formalnej: w mojej sytuacji odpisuję sobie podatek dochodowy
> w sierpniu a VAT we wrześniu - nie mylę się?
Jak to tommy pisał? "Socrealistyczne rozporządzenie"?
Chyba tak. Literalnie... zaraz będzie cytat.
ZASTRZEŻENIE:
- jestem świadom, że rozporządzenie nie może naruszać ustawy
- jednak przez całe lata zasady zapisu TH traktowane były AFAIK jako
"prawo do zaliczania w koszty"
- i na deser w tym przypadku "zasady KPiR" w zakresie, w którym nas to
interesuje, NIE naruszają ustawy!
Przypomnę:
- wg "zasad ogolnych" z ustawy, zakup towaru *nie jest* kosztem!
Kosztem staje się w dniu dalszej sprzedaży lub straty.
- wcześniejsze zaliczanie w koszty wydatków na TH jest *wyjątkiem*,
przy czym nie wnikamy czy prawidłowym :) (IMVHO tak - minister może
"zrobić lepiej" obywatelowi, tylko obowiązków nie może samowolnie
dokładać).
I teraz zacytuję:
http://podatki.pl/akty/260803.htm?strona=2
+++
§ 17.
1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie
[BACZNOŚC!]
po
[...spocznij...]
ich otrzymaniu, najpóniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
---
Układ jest prosty:
- z ustawy nie wynika prawo do zaliczenia zakupu TH w KUP
- a minister daje to prawo PO OTRZYMANIU towaru, a nie po dostaniu zań
faktury.
W razie zastosowania par.30 i tak nic się nie zmienia, tylko wolno
później wpisać do księgi, ale jak rozumiem nadal nie *zakup* lecz
*otrzymanie*.
Wniosek: albo ja coś przeoczyłem, albo Ty się (jednak) mylisz :)
Oczywiście jakby to nie był towar, a powiedzmy wyposażenie, to by
sprawa wyglądała inaczej.
> 2. Nie mam bladego pojęcia jak w Małej Księgowości wprowadzić cokolwiek do
> kolumny 16,
To jest chyba "stały punkt programu" w programach do KPiR w darmowych
wersjach :(
> nie mówiąc już o tym jak dokonać przeksięgowania...
Przeksięgowanie z grubsza sprowadza się do wprowadzenia opisu oraz
w jednej kolumnie wartości ze znakiem plus zaś w drugiej ze znakiem
minus :)
Powiedzmy ma ktoś wyposażenie, które ma okazję sprzedać razem z usługą.
No to staje ono się "materiałem".
Wypadałoby coś zrobić, żeby ew. kontroler się nie pytał "a co się
stało z zakupem X?" - taki wpis wyjaśnia dokładnie co się stało :)
pzdr, Gotfryd
Następne wpisy z tego wątku
- 20.09.07 08:07 t...@o...pl
- 20.09.07 20:33 Gotfryd Smolik news
Najnowsze wątki z tej grupy
- Umowa o dzieło zlecenia służby mundurowe
- Useme
- Kasa fiskalna warunki zwolnienia
- Lokaty na nowe środki
- samodzielne prowadzenie księgowości
- Faktura z czech.
- kontrole kont przez fiskus
- jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- Praca w Monako i podatki
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Który program do PIT-ów?
- Jak się płaci CIT ?
- Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
Najnowsze wątki
- 2025-02-28 Umowa o dzieło zlecenia służby mundurowe
- 2025-02-23 Useme
- 2025-02-20 Kasa fiskalna warunki zwolnienia
- 2025-02-08 Lokaty na nowe środki
- 2025-02-06 samodzielne prowadzenie księgowości
- 2025-01-30 Faktura z czech.
- 2024-07-25 kontrole kont przez fiskus
- 2024-07-02 jednak nie tylko allegro OLX i podobne
- 2024-06-26 Praca w Monako i podatki
- 2024-05-11 Chess
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 7-11a
- 2024-05-11 Vitruvian Man - parts 1-6
- 2024-04-30 Który program do PIT-ów?
- 2024-04-26 Jak się płaci CIT ?
- 2024-04-11 Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT