    From: "Ryszard G." <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Limit VAT: GP, dziś.
    Date: Mon, 14 Feb 2005 19:35:39 +0100
    Sender: r...@o...pl@pa167.sulecin.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:

    > Szanowni grupowicze.
    >
    > Jako iż dyskusja na grupie była i osobiście ostro broniłem
    > stanowiska przeciwnego mam pytanie co sądzicie o artykule:

    Byłem Twoim ( i nie tylko) adwersarzem.

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/27.html?numer=1395
    &dok=1395.27.3.1.8.2.0.1.htm

    > Dotyczy limitu VAT.
    > Cytuję:
    >
    > "Tak. Jest pan podatnikiem VAT w 2005 r., ponieważ obrót za 2004 r.
    > przekroczył 43 800 zł."
    > [...]
    > "Faktycznie prawo o zwolnieniu działa wstecz,..."
    >
    > Autor: Krzysztof Majczyk
    >
    > Mam pytanie: czy w GP był i ktoś ma artykuł z GP dotyczący tej sprawy
    > a napisany rok lub dwa temu - i czy GP również twierdziła że aktualny
    > (wtedy *WYŻSZY*) limit ma zastosowanie do ZESZŁEGO roku ??

    Znalazłem:
    Nr 89 (945) czwartek 08 maja 2003 r.
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/9.html?numer=945&d
    ok=945.9.166.2.1.10.0.3.htm
    <cytat>
    *Nowy limit zwolnienia podmiotowego VAT*
    Z tzw. zwolnienia podmiotowego z VAT będzie można w tym roku korzystać, pod
    warunkiem że wartość sprzedaży i eksportu towarów lub usług nie
    przekroczyła łącznie w całym 2002 r. kwoty 40 900 zł
    [...]
    Pierwszym roboczym dniem października był w tym roku wtorek 1 października.
    W tym dniu obowiązywał średni kurs euro do złotego ogłoszony w tabeli NBP
    nr 190/A/NBP/2002, który wynosił 4,0915 zł za euro. Aby uzyskać limit
    zwolnienia od VAT na 2003 r., należy zatem przemnożyć 10 000 przez 4,0915.
    Wynik tego działania to 40 915 zł. Teraz jeszcze tylko zaokrąglenie do
    pełnych 100 zł i mamy wspomniane na wstępie 40 900 zł (ten sam limit dla
    roku 2002 wynosił 38 500 zł).
    [...]
    </cytat>
    autor Marek Kutarba

    Nie było problemu, bo limit 1 stycznia był wyższy niż 31 grudnia roku
    poprzedniego.

    Przed niższym limitem na 2005 r. ostrzegali w Nr 194 (1303) poniedziałek 04
    października 2004 r.
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1303&
    dok=1303.6.3.2.1.3.0.1.htm
    <cytat>
    *Niższe limity VAT i ryczałtu ewidencjonowanego w 2005 r.*
    Wysokość przychodu osiągniętego w 2004 r. uprawniająca do skorzystania z
    ryczałtu ewidencjonowanego w przyszłym roku nie będzie mogła być wyższa niż
    1 094 675 zł. Oznacza to zmniejszenie limitu. Obecnie wynosi on 1 142 125
    zł. W 2005 r. nastąpi też obniżenie limitu dającego prawo do zwolnienia z
    VAT. W przyszłym roku wyniesie on 43 800 zł (obecnie 45 700 zł).
    </cytat>
    autor: Krzysztof Tomaszewski

    pozdrawiam
    Ryszard G.