  • Data: 2003-10-03 13:51:15
    Temat: Re: Likwidacja DG i rozliczenie VAT. POMOCY !!!
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 3 Oct 2003, Janusz wrote:
    [...]
    >+ Do KPiR chcialem wszystko wpisywac z data wystawienia, potem sie okazalo ze
    >+ telefon i ZUS (i energia) rzadza sie innymi prawami i zaczalem je wpisywac
    >+ z data zaplaty.

    Hm... musisz ustalić jak wobec tego w końcu księgujesz:
    - w okresie którego dotyczy przychód dla którego poniosłeś koszt
    - w momencie zapłaty (kasowo).
    Wszystko tak kśiegujesz ?

    >+ A dokladniej: ZUS + telefon w momencie zaplaty, reszta rachunkow - data
    >+ zaplaty=data wystawienia

    Acha. No to pytam, czy masz "kwitki" zapłaty ?

    >+ wiec to nie jest wzystko jedno. Swoje wystawione faktury (jedna na miesiac)
    >+ wpisuje z data wystawienia...
    >+ a nie z data otrzymania zaplaty... hm.
    >+ Czy to jest zle?

    To jest dobrze. Księguje się "kiedy dochód jest należny", widywałem
    sporne opinie (USy podobnoż chciały podważać ten tok) - za wyjątkiem
    przypadków opisanych w ustawach - ALE, na KPiR wolno uznawać przychód
    z datą wystawienia faktury co upraszcza papierkologię.

    [...]
    >+ zaplaceniem, to np taka fakturka za telefon w ewidencji VAT wskoczy mi
    >+ w innym miesiacu
    >+ niz w KPiR. Troche dziwne to.

    IMHO "śmieszniejsza" jest sprzeczność między momentem wpisu a uznania:
    na KPiR nie prowadzi się magazynu i jest nakaz wpisywania wszystkich
    towarów handlowych i materiałów "zaraz po przyjęciu na magazyn".
    Więc jak kupisz towar (materiały), to przy kasowym rozliczaniu
    wpisać masz je "zaraz" (§ 17).
    Ale kosztem będą po zapłaceniu, być może kwartał później :] !
    Co prawda tam są wyjątki (§ 30) z czego wynikałoby że prowadząc
    ewidencję VAT można sobie "odpuścić". Ale sama idea jest
    złośliwa :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)