    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Licencja na oprogramowanie
    Date: Fri, 18 Mar 2005 11:21:57 +0100

    In article <Pine.WNT.4.60.0503180107540.4120@athlon>,

    > Jeszcze kawałeczek niżej:
    > ++++
    > Art. 51.
    > 3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na
    > terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego
    > wyczerpuje prawo do zezwalania na dalszy obrót takim egzemplarzem
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    > z wyjątkiem jego najmu lub użyczenia.
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > ----
    No to jeszcze kawałek:
    "art 52.1.
    Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza
    utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu."

    > Czyli na najem i użyczenie trzeba mieć jasne zezwolenie w licencji,
    > ale jeśli licencja została ZAKUPIONA to prawo rozporządzania
    > ową sprzedażą zostało "wyczerpane" - sprzedającemu z mocy ustawy
    > nie zostało już NIC do gadania. Może sprzedać albo nie - ale jak
    > JUŻ sprzeda to "przepadło", ta sztuka licencji żyje własnym
    > życiem :)
    > Nabywca dostał *dokładnie tyle co kupił* - i *dokładnie to samo*
    > może odsprzedać dalej :)

    Chyba jednak niekoniecznie. MSZ błąd jest w założeniu, że licencja <=>
    egzemplarz programu.

    > Oczywiście nie dotyczy to innych praw niż "prawa do użytkowania",
    > takich jak np. prawo do powielania utworu celem wprowadzania
    > kolejnych kopii do obrotu (potocznie nazywanym sublicencjonowaniem)
    > czy prawa do publikacji (odtwarzania publicznego) bądź innych
    > form rozpowszechniania....

    No właśnie prawa użytkowania też nie. Możesz odsprzedać egzemplarz
    (pudełko, instrukcję, nośniki), ale do udzielania licencji praw nie
    masz. I ten, co kupi, będzie legalnym posiadaczem egzemplarza - ale bez
    prawa do używania.
    MSZ legalnie odsprzedać całość możesz, jeśli *nie zaakceptowałeś*
    licencji.

    > Dyskusję mogłoby wzbudzać pojęcie "egzemplarza utworu" :) ale
    > ustawodawca łaskaw był dać lekcję poglądową w art. 75.1.3.a
    > jasno określając iż istnieje pojęcie "egzemplarza programu" :)

    I w tym samym punkcie oddzielając egzemplarz od licencji... :D

    --
    pozdrawiam
    Jarek