    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Licencja na oprogramowanie
    Date: Fri, 18 Mar 2005 10:28:12 +0100

    On Thu, 17 Mar 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ > >+ "O ile mi wiadomo, pod prawem polskim, licencja jest zawsze zbywalna."
    >+ >
    >+ > Linijkę poniżej jest wyłącznie moja osobista opinia.
    >+ > Uważam iż tak literalnie zapisano w polskim prawie.
    >+
    >+ Hm. W którym miejscu? Bo w UoPAiPP stoi, że licencja ("umowa o
    >+ korzystanie z utworu zwana dalej licencją") obejmuje pola eksploatacji
    >+ wyraźnie w niej wymienione (art.41.2). A kawałek dalej (49.1) napisali,
    >+ że jeśli w umowie nie określono sposobu korzystania z utworu, to
> [...]

    Jeszcze kawałeczek niżej:
    ++++
    Art. 51.
    3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na
    terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego
    wyczerpuje prawo do zezwalania na dalszy obrót takim egzemplarzem
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    z wyjątkiem jego najmu lub użyczenia.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    Czyli na najem i użyczenie trzeba mieć jasne zezwolenie w licencji,
    ale jeśli licencja została ZAKUPIONA to prawo rozporządzania
    ową sprzedażą zostało "wyczerpane" - sprzedającemu z mocy ustawy
    nie zostało już NIC do gadania. Może sprzedać albo nie - ale jak
    JUŻ sprzeda to "przepadło", ta sztuka licencji żyje własnym
    życiem :)
    Nabywca dostał *dokładnie tyle co kupił* - i *dokładnie to samo*
    może odsprzedać dalej :)
    Oczywiście nie dotyczy to innych praw niż "prawa do użytkowania",
    takich jak np. prawo do powielania utworu celem wprowadzania
    kolejnych kopii do obrotu (potocznie nazywanym sublicencjonowaniem)
    czy prawa do publikacji (odtwarzania publicznego) bądź innych
    form rozpowszechniania....
    Dyskusję mogłoby wzbudzać pojęcie "egzemplarza utworu" :) ale
    ustawodawca łaskaw był dać lekcję poglądową w art. 75.1.3.a
    jasno określając iż istnieje pojęcie "egzemplarza programu" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)