  • Data: 2012-08-28 21:01:31
    Temat: Re: Korekty - parę pytań
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 27 Aug 2012, Leszek wrote:

    > Witam,
    >
    > Przeglądając dokumentację podatkową za 2006 odkryłem, że
    > kilka dokumentów zostało błędnie zaksięgowanych - ze stratą
    > dla mnie. Czy mam prawo (obowiązek?) złożyć korektę
    > odpowiednich deklaracji (vat7, pit5)?

    Obowiązek zależy od zdarzenia, które nie było ujawnione.
    Np. od niezaliczenia "zwykłego" wydatku w koszty świat
    się nie zawali, ale jeśli jest to zakup materiałów
    podstawowych albo np. robocizna, to przepisy są wyraźne,
    a skoro już będzie w ewidencji, to przepisy że deklaracja
    ma być zgodna z ewidencją też są ;)

    > Jako że nic nie muszę
    > dopłacać (wręcz przeciwnie), to czy nadpłaconą kwotę mogę
    > sobie odliczyć od następnej wpłaty na pit/vat,

    Formalnie nie.
    Ale z kolei US ma prawo zaliczyć nadpłaty na niedopłaty.
    W tym jest jednak hak: nadpłata powstaje w momencie STWIEDZENIA
    (znaczy urzędowo itede).
    Mając więc 100zł na plus i 100 zł na minus płacimy 0 zł
    plus odsetki od nierozliczonych 100 zł :>

    > czy też mam
    > jakoś wnioskować o jej zwrot? A może jest już ona nie do
    > odzyskania?

    Do odzyskania, albo zwrócą, albo (na wniosek) wydają
    decyzję o zaliczeniu.

    > I druga sprawa - czy jeżeli błąd popełniony w jednej deklaracji
    > jest przepisywany w kolejnych deklaracjach ("w polu X przepisz
    > pole Y z poprzedniej deklaracji"...), to czy trzeba korygować
    > je wszystkie, czy tylko tę pierwszą, w której pomyłka miała
    > konsekwencje podatkowe (zmniejszenie/zwiększenie podatku)?

    Wypadałoby wszystkie.
    Tyle, że VAT rozlicza się okresowo (więc musiałaby być "dziura"
    do forwardowania przez dłuższy okres), zaś PIT 5... no jak
    to z tym PIT 5 jest, bo dawno nie składałem, coś przeoczyłem? ;)

    pzdr, Gotfryd