    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koniec DG a straty z lat ubieglych
    Date: Thu, 27 Apr 2006 09:58:52 +0200

    On Wed, 26 Apr 2006, Marek Michalkiewicz wrote:

    > Kończąc DG trzeba niestety zapłacić podatek dochodowy od majątku,
    > który pozostał.

    Nie, tylko TH, materiałów i wyposażenia... czegoś nie wiem??

    > Czy można w takim wypadku odjąć od tego "dochodu"
    > (liczonego niestety po cenach zakupu - nawet jeśli jest to 5-letni
    > komputer, który zdążył kilkakrotnie stracić na wartości)

    Hm... "kto nie wpisuje kompa do EST" ??
    Tak, wiem, MÓGŁ kosztować <3500 zł :) Ale to nie powód żeby go nie
    uznać za ST... pasuje?
    I pasuje, że chodzi o podatek od remanentu kończącego, który jest
    liczony *proporcjonalnie* do "udziału dochodu w przychodzie" (w sumie
    trzeba mieć w ostatnim okresie mały "udział"...) liczony *ryczałtowo*?

    > straty
    > z lat ubiegłych (5 lat wstecz, max 50% z każdego roku)?

    Hm... uwaga: tylko zajrzalem do ustawy, nie widziałem interpretacji
    itp. - mi się nie podoba (w podanym kontekście) fakt że to "ryczałt".
    Nie bardzo widzę jak odliczyć...
    Ale dla odmiany:
    " W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu
    [...] takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w
    przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc,
    w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód
    nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja."

    Zakładając iż prowadzący DG celowo i sobie na złość w ostatnim
    kwartale nie uzyskał wysokich dochodów oraz że miał straty
    w zeszłym roku - to tak z ciekawości spytam, skąd się wziął
    podatek?

    > Analogicznie, jeśli jest nadpłata VAT (nigdy nie występowano do US
    > o jej zwrot), czy można ją odjąć od tego co będzie do zapłacenia?

    A tu jest prosto - "dlaczego by nie" :)
    Przekazanie na cele nie podlegające opodatkowaniu samo w sobie jest
    czynnością podlegającą opodatkowaniu - tak jak sprzedaż (tyle że
    "podstawa" inna).
    Nie mogłeś kompa/złoma wystawić na alledrogo?? ;)

    > Przy okazji pytanie - da się w jakiś sposób 2-osobową spółkę cywilną
    > (KPiR, VAT) przekształcić w 1-osobową DG (drugi wspólnik przekazuje
    > cały swój udział pierwszemu) zachowując ciągłość,

    IMVHO - nie. Chodzi o pojęcie "ciągłości" :)

    > by nie trzeba było
    > płacić tych podatków (dochodowy oraz VAT)?

    Masz na myśli że z 1. strony pojawi się VAT do zapłaty zaś
    z drugiej VAT do odliczenia oraz z 1. strony dochod zaś
    z drugiej koszty?

    > Idealnie jakby w ogóle wszystko zostało to samo, tzn. REGON, NIP,
    > zawarte umowy, konto firmy w banku, wpis

    "nie da rady". Tak można tylko przy niektórych przekształceniach
    spółek w inne spółki. Jakby teoretycznie rozpatrzeć przekształcenie
    S.C. w sp.zoo i następnie sprowadzenie jej do jednoosobowej (poprzez
    wykupienie 100% udziałów przez jednego) to skutek byłby taki, ale
    nie byłaby to DG OF.

    > tak to pewnie tylko w Erze ;)

    :)

    --