    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Komputer - modernizacja - sprzedaż
    Date: Tue, 10 Apr 2007 09:46:25 +0200

    On Tue, 10 Apr 2007, Tomek wrote:

    > Witam,
    > W ubiegłym roku wprowadziłem do firmy używany wcześniej komputer (ewidencja
    > wyposażenia - wartość 1000 zł).
    > W tym roku przyśpieszyłem i rozbudowałem go znacznie (ze starego został
    > tylko flop, CD-ROM, dysk, klawiatura)
    > W związku z likwidacją firmy mam kilka pytań:
    > - Jak zaksięgować sprzedaż tego komputera (przekazanie na cele prywatne)

    To *nie jest* sprzedaz!
    Jest to "czynność dla VAT zrownana ze sprzedażą".
    Dla podatku dochodowego sformułowanie brzmi "niestety", bo od wyposażenia
    płaci się podatek remanentowy (liczony "razy proporcja dochodu do
    przychodu", sprawdź sobie w ustawie!) zaś od samego przekazania na
    cele osobioste środków trwałych podatku by nie było.
    Tu masz ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html

    > skoro zawiera on części z komputera jaki przekazałem do firmy, nie
    > odliczając VAT'u ?

    "częsci" nikogo nie interesują :(
    Ustawodawca postanowił "łupnąć" przekazujących "na cele osobiste" (w tym
    kończących DG) tak, żeby im "przekazywania" dożywotnio się odechciało :>
    (i zrobiono to kilka lat temu, żeby nie było że PiS, do tego pod pozorem
    dbania o podatnika - "żeby nie musiał doliczać marży do towarów
    handlowych"!)
    Ale może nie być tak źle ;)

    > - Jak zaksięgować sprzedaż 'starych' części tego komputera ? nie odliczałem
    > od nich VAT'u.

    Weźże ustawy jak wyżej :) tu masz na zachętę:
    +++ ustawa o VAT +++
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    2) dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem
    że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonujšcemu ich
    dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego; [...]
    6. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do
    dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed
    wprowadzeniem ich do ewidencji œrodków trwałych lub w trakcie
    użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie,
    w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej
    30 % wartoœci poczštkowej, a podatnik:
    1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego od tych wydatków;
    2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu
    wykonywania czynnoœci opodatkowanych.
    ---

    Nie mamy pojęcia, czy "dokonywałeś ulepszeń w rozumieniu podatku
    dochodowego" - sądzę że nie (skoro komp jest w wyposażeniu
    a nie zadawałeś trudnych pytań :>).
    WYDAJE SIĘ, iż w takim przypadku zwolnienie dałoby się zastosować.
    Z drugiej strony... czy ktoś się przyczepi? - nie wiem.

    pzdr, Gotfryd