eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne › Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty
    telefoniczne
    Date: Thu, 24 Aug 2006 08:50:01 +0200

    Tomek wrote:

    > 1. zamówiłem towar (nie handlowy, miał wejść w skład ŚT), pojechałem
    > po odbiór, na miejscu już po zapłaceniu okazało się, że przysłali nie
    > to co chciałem, wystawili FV korygującą, podpisałem, oddali kasę. Mam
    > teraz 2 faktury, jedna na plus X druga na minus X. Pytanie: czy muszę
    > je obie zaksięgować, czy mogę po prostu wrzucić do śmieci? Bo
    > podatkowo ani rachunkowo nie zmienia mi to nic, natomiat w razie
    > kontroli krzyżowej u nich będzie faktura korygująca, której nie ma u
    > mnie.

    Księgujesz obie. Nic nie wurzuczasz.

    > 2. przepisy mówią o sumowaniu kolumn po zakończeniu miesiąca. Nie
    > wnikając już w interpretację tych mętnie napisanych zdań - wzór KPiR
    > nie zawiera takiego wiersza. Czy robicie to tak, jak jest namalowane
    > tu: http://malybiznes.pl/ksiegowosc/kpir_zakonczenie_mie
    siaca.htm
    > Bo tak na logikę, to później należałoby to podsumowanie miesiąca dodać
    > do sumy strony i od początku roku;)

    To podsumowanie to jest właśnie wiersz "luty 2006". I szczerze mówiąc z
    taką metodą jeszcze się nie spotkałem. W tych metodach, które widziałem
    3 dolne wiersze służą do sumowania tylko bieżącego miesiąca.
    Zasadniczo rozporządzenie dopuszcza dwa sposoby. W pierwszym nigdzie na
    bieżąco w KPiR nie sumujemy roku narastająco (robimy to tylko w PIT-5).
    Podsumowanie roku wpisujemy na osobnej stronie na koniec roku. W
    drugiej dopuszczalnej metodzie narastająco sumujemy na bieżąco. Ja tak
    robię. Po każdym miesiącu robię wiersze np: "Razem maj", "Razem
    styczeń-kwiecień" i "Razem styczeń-maj"

    > 3. FV za telefon:
    > wystawiona: 14.08
    > nadana: 16.08
    > wpłynęła: 22.08
    > płatność do: 28.08
    >
    > opłaty naliczone w okresie rozliczeniowym 14.07-13.08 - na to składają
    > się rozmowy wykonane w tym czasie oraz przedpłata za okres 14.08-13.09
    > (czyli abonament płatny z dołu po prostu).

    Abonament płatny z góry nie z dołu.

    > a) VAT: usługa tele, więc wg terminu płatności - w sierpniu całość.
    > Pytanie czy mogę ją sobie w rejestrze zakupu dopisywać po kolei, czyli
    > pod datą wpływu (22.08), czy muszę przesunąć 'za' faktury do aż do
    > 28.08, żeby zachować chronologię; czy liczy się tylko to, że ujęte w
    > odpowiednim miesiącu? Bo oficjalnego wzoru ewidencji nie ma.

    Przy memoriale w KPiR w dacie wpływu faktury.
    Rejestry VAT prowadzisz miesięczne a nie roczne. I ważne jest do
    którego mieiąca wpiszesz a nie z jaką datą. Ja mam np głupi wzór. Opis
    kolumny jaest "Data otzrymania faktury" zamiast "Data powstania prawa
    do odliczenia". Więc jestem konsekwentny. W rejestrze sierpniowym
    wpisuję z datą otzrymania lipcową.

> [...]
    > 14.08 (datę wystawienia) i tak chronologicznie wpisać tę fakturę?
    > Operator 16.08 wysłał mi SMS-em informację o tym, że 14.08 została
    > wystawiona faktura.
    > - Czy przypadkiem nie należy (kto wie) rozbić jednak tej faktury na
    > część lipcową (z rozmów) ujętą na samym początku sierpnia, część
    > sierpniową (rozmowy i część abonamentu) wpisaną na innej pozycji
    > sierpnia (co znaczy chronologicznie w przypadku usług o charakterze
    > ciągłym?), oraz część wrześniową ujętą na drugiej pozycji września
    > (bo pierwszą zajmie nieujęta część następnej faktury pochodząca z

    Przede wszystkim przy KPiR memoriałowym konieczność rozbijania kosztów
    dotyczy tylko przełomu roku, a nie miesięcy w jednym roku (sprawdź -
    napradę tak jest w ustawie). Dodatkowo przy Pełnej Księgowości jest
    mowa o "istotności kosztów". Poniżej tej kwoty nie tzreba rozbijać. Nie
    znam się na PK ale zdaję się, że jakie koszty są "istotne" musi być
    wtedy formalnie określone (przy okazji tworzenia planu kont?).
    Niektórzy też uważają, że przez analogię można zasadę "istotności"
    stosować do memoriału KPiR. Formalnie nie mogę się z tym zgodzić, ale
    nie spotkałem się z kimkolwiek komu US robiłby problemy z powodu nie
    rozbicia kwoty 100 zł na dwa lata.
    Więc radzę ci nie przesadzaj. Jeśli chcesz być całkiem dokładny to
    rozbijaj na lata rozmowy wg billingu, a abonament wg ilości dni. Jak
    nie masz billingu to się nie przejmuj rozmowami. I jeszce raz powtarzam
    w każdym wypadku mało istotne jest co wpiszesz w kolumnie 2. Liczy się
    przede wszystkim czy wpiszesz we właściwym okresie.