  • Data: 2002-12-05 09:12:14
    Temat: Re: Jaka forma działalności...?
    Od: "Piotr Gas" <g...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Roman Całuśny" <h...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:02dsuu8r2vgq92oj0g1arlltq4nh047334@4ax.com...
    > Witam,
    > chcę rozpocząć działalność gospodarczą. Założę jednoosobową firmę z
    > siedzibą w moim mieszkaniu świadczącą usługi biurowo-księgowe. Mam
    > otrzymywać co miesiąc zlecenia wykonania określonych prac biurowych
    > od innej obcej firmy. Jaka najkorzystniejsza byłaby dla mnie forma
    > działalności (kpir, ryczałt, płatnik VAT)? Zależy mi na w miarę prostej
    > ewidencji, możliwości korzystania z kosztów (paliwo, energia, telefon).

    IMO: KPIR - bezproblemowe" korzystanie z kosztow i bardzo proste
    rozliczanie.
    No chyba ze koszty masz takie znikome ze nie warto o nich wspominac, wtedy
    oplaca ci sie zostac ryczaltowcem.

    Jesli nie musisz to nie wchodz w VAT od razu. Zawsze mozna zostac
    VAT-ownikiem :), ale w druga strone to juz sie nie da wrocic w srodku roku
    (no chyba ze w danym roku podatkowym nie bylo jeszcze zadnych obrotow).
    Generalnie: VAT-owcem oplaca sie zostac jesli ma sie duzo faktur zakupowych,
    czyli spory VAT naliczony - ktorym mozna zmniejszac kwote podatku
    odprowadzanego do Urzedu Skarbowego [jesli tego nie wiedziales: jest to
    roznica pomiedzy podatkiem naleznym a naliczonym, im wyzszy ten drugi tym
    lepiej dla Ciebie :) ]. A podatek VAT musisz zawsze odprowadzic w terminie
    do 25 nastepnego miesiaca i to niezaleznie od tego czy kontrahent Ci juz
    przelal pieniadze czy tez nie. Wiele firm w ten sposob wpadlo w klopoty
    finansowe [nie wspomne o tych co upadly z tego powodu] bo musialo przelac
    duze kwoty do US-ow, a pieniedzy w ogole nie otrzymali :(
    W tej chwili jest juz o tyle lepiej, ze male firmy maja mozliwosc
    rozliczania sie w trybie "przedluzonym" tzn. moga [jesli chca] rozliczac VAT
    w terminie 90 dniowym [trzeba to zgosic wczesniej w US-ie, oczywiscie :) ].
    Ale jesli trafi sie nieuczciwy kontrahent to i te 90 dnie nie pomoze :(
    Z tym ze jest jeszcze jedna sprawa jesli Twoj obrot przekroczy jakas tam
    kwote [nie pamietam dokladnie jaka - mozna sprawdzic na stronie MF:
    www.mf.gov.pl] to i tak musisz "automatycznie" zostac VAT-owcem.

    pozdrawiam
    Gason