    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 4 Mar 2011 12:43:20 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak siostra może splacic mieszkanie ojca?

    On Thu, 3 Mar 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 02-03-2011 15:38, witek rzecze:

    > Źle. Przede wszystkim ja nie piszę o dzieleniu spadku, tylko
    > zniesieniu współwłasności ze spłatą. Poczytaj:
    >
    > http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/90490,jaki_p
    odatek_nalezy_zaplacic_od_zniesienia_wspolwlasnosci.
    html

    Deklaracja: poniżej jest moje stanowisko.
    Szarego podatnika co prawda, ale deklarującego, że jeśli popełnia
    błąd, to z niewiedzy, a nie z przymusu "napisania artykułu
    na jutro rano" ;>
    I (podatnika) piszącego z przekonaniem, że (wyjątkowo ;)) się nie myli.
    Czas na tezę :)

    Wniosek opisany w artykule jest *BŁĘDNY*

    Jeszcze raz i powoli: ten artykuł jest odwzorowaniem artykułu:
    http://www.pit.pl/zniesienie_wspolwlasnosci_czynnosc
    i_cywilne_pcc_podatki_w_praktyce_1246.php
    ...wszystko wskazuje na to, że zawiera błąd, jako iż opodatkowuje
    zupełnie *inny* element zdarzenia niewłaściwym podatkiem.
    Tym zdarzeniem jest uzyskanie *przychodu* przez osobę, która
    dostaje więcej niż był wart jej udział.
    I te pieniądze podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, nie PCC!
    Zwyczajnie - posiadacz udziału "za 100 kzł" który sprzedał tenże
    udział za 120 kzł zarobił 20 kzł.
    Linki do "zbliżonych interpretacji" w poście obok.

    PCC dotyczy *wartości rynkowej z momentu zdarzenia* - jedynie
    tej wartości, ustawa przyjmuje że wartość kwotowa jest "ważną"
    podstawą wyjątkowo w przypadku określenia jej na drodze sądowej
    (jak na drodze umownej, to owa wartość jest okazją do sporów
    na drodze US-podatnicy :))

    I podstawą PCC jest to co podatnik "dostał w rzeczy" (miał 50%,
    ma 100%, to znaczy dostał 50% wartości rynkowej), czyli
    "należna spłata", a nie różnica wartości spłaty faktycznej
    i należnej!

    pzdr, Gotfryd