  • Data: 2004-05-17 07:04:09
    Temat: Re: Jak (księgowo) zmienić samochód firmowy?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 16 May 2004, Mroziu wrote:

    >+ latet wrote:
    >+
    >+ > Musze więc - jak sądzę - przed zakupem nowego, jakoś "wycofać"
    >+ > ten obecny z EŚT firmy, znów na użytek czysto prywatny.
    >+ > Jak się to robi (księgowo)?
    >+
    >+ Z tego co wiem (a moge sie mylic) tego co juz raz wciagnales na firme
    >+ jako ST nie mozesz sobie ot tak wycofac.

    Może "wycofać" :), czemu by nie ?
    Jedyne co wisi na nim jak miecz Damoklesa jest obowiązek wykazania
    przychodu jakby taki "były ST" zbył, czyli sprzedał, podarował...
    Ponieważ najwyraźniej nie odliczał VAT - to z VATem komplikacji
    IMHO nie będzie.

    >+ Stodek trwaly mozesz zbyc
    >+ (faktura) albo zniszczyc (protokol zniszczenia)

    A to samochód można "wziąć i zniszczyć" ?? A OC będzie się dożywotnio
    płaciło czy na spadkobierców też przejdzie (obowiązek płacenia) ? ;)

    >+ i odprowadzic wynikajacy z tej operacji podatek.

    To się zgadza. Hak jest taki, że dla ST wycofanych z użycia ew.
    przychód jest "przychodem z DG", nawet jakby DG już nie była
    prowadzona :)

    >+ Pytanie ile tego podatku powinnienes zaplacic. Logicznym by bylo (ale
    >+ prawo podatkowe w naszym kraju logicznym nie jest) ze powinnienes
    >+ wykazac przychod w wysokosci (przychod ze sprzedazy ST - kwata ktorej
    >+ nie zamoryzowales jeszcze).

    Nie.
    Przychód to przychód i przychód (w razie zbycia) wykazuje się CAŁY.
    To co piszesz ujmuje się po stronie KOSZTÓW !
    Zasadą ogólną jest ujmowanie "rzeczywiście poniesionych kosztów", od
    tej zasady są tylko wskazane wyjątki (umowa o pracę - ryczałt, umowa
    menadżerska - limit,...) a do sprzedaży ST regulacja jest mniej
    więcej taka:
    +++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    1) wydatków na:
    [...]
    b) nabycie lub wytworzenie [...] środków trwałych [...]
    c) ulepszenie środków trwałych [...]
    - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone
    o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są
    jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego
    zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy
    odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej,
    a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z
    działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez
    względu na czas ich poniesienia,
    ---

    >+ Druga kwestia jest VAT. Czy cos co
    >+ wprowadziles do firmy bez VAT mozesz teraz sprzedaz bez VAT (mi sie
    >+ wydaje ze nie)

    No to klapa. Masz obowiązek przeczytania całej ustawy o VAT, tak
    starej ;) (a co !) jak i nowej :)
    Z góry wyrażamy współczucie, polecamy coś na trawienie (podobno
    na lekką niestrawność pomagają wyroby z Coli :)) ale... ale nim
    nie przeczytasz to nie wierz temu co sam piszesz ;) !

    >+ Ogolnie to tak mi sie wydaje i moge sie mylic.

    Och... ja się przychylam ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)