    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ha ! Firma: US - oświadczenie
    Date: Fri, 21 Oct 2005 01:07:35 +0200

    On Thu, 20 Oct 2005, Timi wrote:

    > Hipotetyczna sytuacja Gotfryd:
    > * mamy 1 grudnia tego roku i firma (oosba fizyczna prowadząca działalność) ma
    > już wszystko poskładane i odebrane (REGON, umowe z banku, zus, UMiasta)
    > * 1 grudnia rozpoczyna według wpisu do UM dzialalność

    IMHO może rozpocząć 1. :) - przyjmujemy że rozpoczyna

    > * 3 grudnia otrzymuje pierwszą fakturę (koszty)
    > * 7 grudnia idzie do US, składa VAT + NIP
    >
    > i co teraz? Jest wszystko okeyos czy nie jest okeyos?

    a. Z NIP IMO jest OK. Przyznam że nie śledziłem wszystkich zmian
    przepisów dot. zgłaszania rodzaju opodatkowania - przezornie
    zgłosiłbym przy okazji wybór opodatkowania KPiR oraz założenie
    księgi (takim "zgłoszeniem luzem na kartce"). To jest (było)
    niezależne od NIPu !
    "Z roku na rok" już nie trzeba zglaszać bo domniemuje się
    pozostanie w tej samej formie opodatkowania.

    b. Z VAT... wspominałem że jest wyrok NSA iż można odliczyć VAT
    od zakupu obiętego terminem rozliczenia deklaracji.
    NSA uzasadnil to tak (broniąc podatnika :)) że prawo do odliczania
    VAT powstaje dopiero kiedy można ten VAT rozliczyć - czyli po
    1. następnego miesiąca. Trzeba by sprawdzić czy "na dziś"
    przepisy stanowią tak samo.
    Jeśli nie - to VAT mógłby "przepaść" (uzędy tak uznawały !) i osobnego
    rozważenia wymagałoby ryzyko uznania że podatnik wybrał zwolnienie
    z VATu - rozpoczynajac DG i nie rezygnując ze zwolnienia (przed
    rozpoczęciem).

    Czyli *o ile* są przesłanki do uznania że różnież złożenie VAT
    w przedstawionym scenariuszu byłoby prawidłowe, to zdrowiej
    byłoby jednak (przypomnę że USy uznawały dotąd iż przed zlożeniem
    zgłoszenia nie ma prawa do odliczania VAT - stąd sprawa w sądzie)
    VAT zgłosić wcześniej.

    Zaznaczam: IMO.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd