    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: GUS RG1 - co wpisać ?
    Date: Wed, 16 Oct 2002 11:47:12 +0200

    On 16 Oct 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ p> Dajmy na to, że nazywam się Wincenty Kowalski i rejestruję DG
    >+ p> pod nazwą "Kogucik" [...]
    >+ 2. (OT)Nasuwa mi sie tu moja odwieczna watpliwosc, czy przedsibiorca
    >+ (osoba fiz.) moze sie poslugiwac czyms takim jak "firma"

    Widać grupy nie czytasz ;)
    Ostatnio wałkowaliśmy ten problem - poszukaj wątku z tematem "DG",
    w nim podwątek (z później temat "DG (nazwa S.C. a dwie rejestracje)")
    zahaczył był o tą dziedzinę.
    Prawidłowa odpowiedź proponowana na grupie (akurat nie sprawdzałem
    w KSH więc cytuję czyjś wniosek): "nie może.

    >+ czy jak to sie potocznie mowi "nazwa firmy".

    Co do "potoczności" to zgoda (nazwa nazwy... !).
    Prawidłowo ma być: "nazwa działalności gospodarczej".

    >+ Bo IMO przedsiebiorca ma obowiazek
    >+ poslugiwac sie swoim imieniem i nazwiskiem. To samo dotyczy np. spolek
    >+ cywilnych, ktore powinny poslugiwac sie nazwiskami wspolnikow - nie
    >+ istnieje z puntu widzenia przepisow cos takiego jak "nazwa spolki
    >+ cywilnej"

    Sprzeciw, wysoki sądzie :)

    >+ podobnie jak "nazwa os. fiz. prowadzacej DG".

    Bo zapis jest nieprawidłowy leksykalnie, zależy zamienić
    podmiot z przedmiotem ;) (zaraz Maddy zrobi wykład z częsci
    zdania i częsci mowy) i tekst powinien brzmieć:
    "nazwa DG osoby fizycznej".
    Podstawa ustawowa: PSG art.4.7: "oznaczenie przedsiębiorcy
    - firmę lub nazwę przedsiębiorcy [...] w przypadku osoby
    fizycznej - imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz nazwę, pod
    którą wykonuje działalność gospodarczą."

    Zapis "firmę lub nazwę" wyraźnie (IMO) stanowi, ze nazwa
    która *nie jest* firmą jest również właściwa dla określania
    DG, a dalsza częśc zapisu - że wbrew twoim oporom jest
    tak również dla DG OF. Prawda, ustawa nie mówi że wolno
    posługiwać się "nazwą" *zamiast* "imię nazwisko" - ale
    jak na mój gust *jakieś* określenie (nazwa) jest wymagane
    - choć wcale nie musi to być nazwa zastrzeżona.

    Osoba fizyczna ma rózne właściwości - i sama opisywana
    jest przez imię i nazwisko. Ale określenia tego co ona
    posiada *również* mogą mieć nazwę - i choć np. twój
    kot[1] może mieć nazwę - to owa nazwa nie jest wymagana
    ustawowo; ale twoja DG musi mieć nazwę... (oczywiście
    ani DG ani kota nie musisz posiadać :)).
    [1] - Wiem, nie mogłem wymyśleć gorszego przykładu niż kot :)
    ale tak mnie naszło...

    >+ Ktos kto
    >+ posluguje sie nazwa np. "Kogucik Marek Kowalski" to
    >+ w rzeczywistosci Marek Kowalski i kropka.

    Nie. Za wszystko co robi "Kogucik" odpowiada Marek Kowalski,
    ale to nie znaczy że Marek Kowalski robi to osobiście; jego
    pracownicy mogą coś sfuszerować - i wtedy M.K. odpowiada
    za fuszerkę. Ale jego pracownicy w tym samym czasie mogą
    coś ukraść - i choć można powiedzieć że "Kogucik" kradnie[2]
    to nie można powiedzieć że M.K. kradnie :) (bo odpowiedzialność
    karna jest osobista).
    [2] jak się oburzy to można dać do gazety ogłoszenie że
    "przepraszasz iż napisałeś iż >>Kogucik<< kradnie", miało
    być że "pracownicy >>Kogucika<< kradną" - będzie się miał
    z pyszna ;>

    >+ "Kogucik" moze byc co najwyzej marką, ktora
    >+ sie posluguje lub znakiem towarowym, jesli go zarejestruje.

    Nie bardzo się zgodzę.
    IMO jest to ustawowo wymagany element DG OF.
    Można go uznać za "markę"; ale nie "co najwyżej" !

    >+ Cala ta
    >+ praktyka rejestrowania nazw w ewidencji w formie imie i nazwisko +
    >+ "nazwa firmy" czy tez odwrotnie, to tylko kolejna "praktyka
    >+ urzednicza". No, ale moze sie nie znam, szkole dawno skonczylem :).

    Widać PDG czytaleś 'nn' nowelizacji wstecz :)
    Wystarczy chwilę nie uważać - i już nam prawo zmienili :[ (ile
    to rzeczy zmieniono w zakresie VAT w br ? 'fafdziesiąt' będzie,
    nieprawdaż ?
    [...]
    >+ 3. Nazwa skrocona wystepuje w przypadku spolek.

    No... ja spółką nie będąc n.s. tez mam :)
    [...]
    >+ wpisac nazwe pelna, to sie wpisuje skrocona (bo krocej! :)).

    A to się zgadzamy w zupełności :)

    Pozdrowienia, Gotfryd