  • Data: 2005-01-26 13:27:41
    Temat: Re: Firmy informatyczne a prawo patentowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Jan 2005, Maddy wrote:
    > + Problem w tym że w wiekszości krajów na ziemi paten/wyłącznośc na
    > + nazwę/whatever otrzymuje ten który pierwszy złozy wniosek. Oczywiście mozna
    > + taki patent zaskarzyc/oprotestowac itp ale to juz jest po fakcie dokonanym.

    Zgoda.
    Ale istniejące u nas (i nie tylko) przepisy wyłączają z patentowania
    m.in. "odkrycia" (czyli opis czegoś co *istniało* a jedynie nie
    było znane).
    W streszczeniu - odwołując się np. do czasów Marconiego (radio :))
    - stwierdzenie iż można rozeznać nadciąganie burzy detektorem
    fal elektromagnetycznych to odkrycie
    - zbudowanie takiego detektora to wynalazek.
    Można opatentować konkretne rozwiązanie detektora - ichnie polegało
    na mechanicznej polaryzacji opiłków metalu (tak coś jak polaryzacja
    domen magnetycznych przy namagnesowaniu, tylko w skali między tysiąc
    a miliard razy większej :)).
    Ale *nie* można opatentować "rozpoznawania nachodzenia burzy przez
    wykrywanie fali magnetycznej".
    Że przypomnę podawany za wzór :) przykład patentu - czyli igły
    do maszyny do szycia: "igła znamienna tym iż otwór na nić znajduje
    się w pobliżu ostrza".
    Jak ktoś potrafił skonstruować maszynę szyjącą z *inaczej* rozwiązanym
    prowadzeniem nici w igle - wolna droga :)

    Opatentowanie jakiejś maszynki pozwalającej w określony sposób
    badać DNA jest zrozumiałe.
    Opatentowanie *samego DNA*... głupota to zdecydowanie za słabe określenie :(

    > + W Polsce też tak jest. Na początku lat 90-tych było parę spraw w kwstii
    > + zastrzeżenia nazw adids, puma, IBM

    Maddy, ale to nie jest ochrona patentowa. Fakt iż robi to ten sam
    urząd :) (patentowy) to IMO zdecydowanie inna sprawa :)
    To jest "ochrona nazw i znaków towarowych"... pasuje ?

    > + Maddy czekająca nerwowo na nasteone posiedzenie radu UE ds. rolnictwa
    > + i rybołóstwa... bo to ostatnio się okazuje najwłaściwsze miejsce dla
    > + głosowania europejskich przepisów o patentowaniu "idei programistycznych",
    > + pieniądze simensa i m$ są wazniejsze niż demokracja.

    No niestety.
    I daje pojęcie jak wygląda biurokracja w UE :[

    > + I tak ma wygladac ta wymarzona Unia Europejska? To ja wysiadam, prosze
    > + zatrzymac pociąg!

    ...jest problem - a gdzie wyskoczysz ? ;)
    Przypomnę iż owa (IMHO chora) idea pochodzi z USA.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)