    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Firma na rodzicow
    Date: Thu, 18 Apr 2002 10:30:16 +0200

    Dnia 02-04-18 08:47, Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:
    (caich, zostało sedno)
    > Ale problem można (chyba) rozwiązać i w drugą stronę: nie
    > odliczając "kwoty wolnej" w DG; dobrze myślę ?

    Gotfrydzie, logicznie rzecz biorąc masz rację w 100%. To by było
    proste i niekłopotliwe wyjście z sytuacji.
    Ale mamy tu do czynienia z podatkami, a więc logika idzie w kąt a
    proste i niekłopotliwe rozwiązania nie maja racji bytu.

    A w praktyce wyglada to tak:
    Masz etat. Zakładasz działalnośc. Nie masz ochoty spowiadac się z tego
    pracodawcy.
    A więc po cichutku składasz sobie pit5 z podatkiem nie pomnijeszonym o
    ustawowe odliczenie.
    Po paru tygodniach dostajesz wezwanie do US w celu skorygowania
    deklaracji PIT-5 bo niepoprawnie naliczyles podatek. Oczywiście bez
    żadnych finansowych konsekwencji, bo przeciez na korzyśc skarbu
    pastwa. (Swoja droga na wezwaniu jest ta sliczna formuła od każe
    porządkowej za niestawienie się :-))
    8Ale program w US nie przyjmuje twojego pitu, bo sam wie lepiej jak
    naliczac podatek.
    Tłumaczenie, że płatnik potrąca odliczenie w 1/12 każdego miesiąca na
    nic sie zda.
    Na PIT-5 podatek musi być wyliczony prawidłowo, bo inaczej program w
    US go nie zarejestruje i panie maja problem. A więc odliczać te 500z
    groszami musisz. I masz zrobic tak, żeby nie odliczano tego 2 razy.
    Panie sie nawet miło i przepraszająco usmiechaja, że one rozumieją,
    owszem, tak, to by było logiczne, ale "system nie akceptuje".
    Jak wiadomo w naszym państwie prawa, prócz powszechnie na świcie
    uznanych źrodeł prawa, mamy także swoje endemiczne .
    Owego "Systema", istote wyższą, wiedząca lepiej i robiąca na dobrze
    nawet jak bardzo nie chcemy, od ktorego decyzji odwołanie nie
    przysługuje i nie mozna ich zmienić nawet na sądzie ostatecznym.

    I tak nasze logiczen i proste rozwiązanie rozbija sie o panienke przy
    komputerze.

    Ale w sumie u pracodawcy nie trzeba zgłaszać działalności, wystarczy
    unieważnić PIT-2. Nikt nie powinien pytać, dlaczego nie chcemy, aby
    nam obniżano zaliczkę. Wystarczy, że mamy np. przychody z najmu
    (wynajęliśmy mieszkanie po babci albo kawałek ogródka na budkę z
    hot-dogami i musimy składać pit-5) albo mamy taki kaprys. W końcu to
    prawo a nie obowiązek.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk