  • Data: 2009-07-14 15:10:00
    Temat: Re: Faktura zaliczkowa z Allegro + bon pieniężny PayBACK
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Jul 2009, Tomek wrote:

    > Ja cały czas myślałem o nieodpłatny świadczeniu, które się "zalicza"
    > w momencie otrzymania.

    Ono nie jest nieodpłatne.
    To jest zapłata za *przyszłe* świadczenia.
    I link z postu Zuzi czytałem, ale mi się widzi, że podatnicy nie
    bronili przed sądem właściwego problemu - mianowicie *terminu*.
    Fakt otrzymania zapłaty nie podlega dyskusji.
    Ale teraz trzeba się zdecydować:
    - mamy zapłatę *za przyszłe świadczenia*, więc będzie ona oVATowana
    - mamy "wartość majątkową" (taką jak weksel, traktowany luzem),
    więc jako "wartość pieniężna" nie podlega pod VAT...

    I tu widzę, że wszyscy się plączą :(

    > Czekaj, otrzymanie bonu to jedno (przychód),

    Zaraz, czy ja się pogubiłem i mowa o bonach otrzymywanych np.
    przez pracowników (które w myśl ustawy są przychodem kasowym,
    z dnia postawienia do dyspozycji), czy o bonach, które *mają*
    stanowić zapłatę za *przyszłe* świadczenia gospodarcze
    (z mocy ustawy opodatkowane memoriałowo)?
    Kto ma mieć przychód z okazji OTRZYMANIA bonu?

    > a zużycie to co innego.

    Zużycie pieniędzy? ;)
    Właśnie do tego zmierzam: czy w końcu sprzedajemy bon.
    Jeśli tak, to nie ma podstaw do VAT.
    A jeśli sprzedajemy zobowiązanie do wykonania usługi/sprzedaży towaru,
    to ów bon jedynie zastępuje papierek który wygląda tak:

    OŚWIADCZENIE
    My, firma XYZ ;), wzięliśmy XXX zł, w roli zaliczki, którą klient
    może zrealizować, wybierając towary z naszej oferty.

    Powiedz że nie.
    Czym różni się powyższy papierek od "bonu"?
    I oczywiście w takim przypadku (kiedy "bon" jest jedynie odmianą
    oświadczenia j.w.) VAT oczywiście się należy (z niuansami pt.
    "a z jaką stawką, skoro mamy różne w ofercie").
    Oczywiście (w zakresie VAT) do sprawdzenia są przepisy dotyczące
    sprzedaży biletów...

    > A to ma znaczenie? Chyba dla VAT każda zaliczka to obrót?

    Ale ten obrót może nie podlegać pod VAT :P (bądź być zwolniony)
    Załóżmy że otrzymujesz zaliczkę za pensję...
    Dla celów VAT liczy się ostateczne przeznaczenie otrzymanej zaliczki,
    z tego wynika zarówno podlegania jak i stawka wykazywana przy zaliczce!

    pzdr, Gotfryd