    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura w PDF
    Date: Tue, 11 Jan 2005 10:37:57 +0100

    On Tue, 11 Jan 2005, du hast mich gefragt wrote:

    > + Dnia 1/11/2005 1:24 AM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > + > On Mon, 10 Jan 2005, Faust wrote:
    > + > > + > A dokument w formie elektronicznej ma wg Ciebie postać materialną?
    [...]
    > + > ...no i tu jest problem/
    > + > W kwestii żelaznego drąga potencjalny dowód "materialności" jest
    > + > bolesny. A jak CD-ROMem "gefraght"owi przyłożę to myślisz że
    > + > się przejmie ?? Nie zauważy - no i powiada że "materii nie było" ;)
    > +
    > + Fajerwerki elokwencji szanownego koleżeństwa są doprawdy imponujące. Szkoda
    > + tylko, że pozbawione treści.

    No ubolewam że jej nie widzisz (tej treści, a konkretnie konieczności
    MATERIALNEGO UTRWALENIA niematerialnego bytu pt. "informacja").

    Owszem, określenie "informacja" w rozumieniu "dokumentu elektronicznego"
    nie jest tu ścisłe - wypadałoby mówić "informacja zapisana na materialnym
    nośniku", ale IMHO skrót myślowy jest na tyle przyjęty iż myślałem że
    jest oczywistym iż twierdzenie: "informacja istnieje, treść informacji
    wyemitowałem w Kosmos w kąt bryłowy 0,1 miliradiana wokół Alfy Centaurii
    więc *na pewno* ona gdzieś po drodze jest" nie obstoi się przy weryfikacji
    przez jakikolwiek urząd.

    Trzeba przedstawić właśnie MATERIALNY zapis informacji.

    Może byc wybarwiona na kartce - atramentem, tuszem, farbą (drukarską)....
    Może być wydłubana (dłutkiem albo laserem ;)) na płytce CD.
    Musi być "w miarę wiarygodnymi środkami technicznymi" dostępna
    w postaci *materialnego zapisu*.
    Co nie pasuje ??

    Ustalenie formatu danych ("...słowa faktura VAT...") i innych
    wymagań jest WTÓRNE: brak regulacji wtórnych IMHO nie uchyla
    regulacji pierwotnych (i zdaje się poszło o różnicę w tym punkcie
    widzenia :)) - o to można się pospierać, ale podstawy do czepiania
    się "materialności" IMO nijak nie daje !
    Dopóki istniał wymóg "podpisu" oraz istniała prawnie przyjęta
    interpretacja co oznacza "podpis" sprawa była prosta: 'utrwalenie'
    musiało umożliwiać naniesienie "podpisu" tą samą metodą (technologią)
    co właściwy zapis.
    Ale tego wymogu już *nie ma* - co zwalnia z rozważania czy faktura
    "w postaci elektronicznej" ma mieć podpis kwalifikowany czy nie !

    Przecież to ten sam problem prawny (chodzi o "problem podstawowy"
    czyli konieczność utwalenia informacji) co w kilku innych dziedzinach:
    np. zakładając iż prawidłowe są interpretacje historyków to "oryginalna"
    postać Illiady i Odysei w dzisiejszych czasach (tj. gdby *dziś* powstały)
    nie podlegałyby ochronie z prawa autorskiego.
    Z powodu braku "utrwalenia" właśnie - czyli istnienia materialnego
    zapisu, gdyż tylko on jest chroniony...

    Czy faktura zapisana na CD-ROMie jest "utwalona" ? - IMO jest.
    Czy zapisana na HDD jest "utrwalona" ? - IMO jest. Tyle że
    jest to "utrwalenie" odpowiadające zapisaniu kartki ołówkiem,
    dające się w miarę łatwo wymazać (acz niekoniecznie nie pozostawiające
    śladów !).
    No i w tym momencie można się pospierać czy zapis na HDD - "o ile
    przepisy szczegółowe nie przewidują inaczej" - jest dopuszczalny
    dla dowodu księgowego, czyli "czy fakturę wolno wypełnić ołówkiem".

    Podejrzewam że w paradę mogą wejść jakieś istniejące, przyjęte
    interpretacje - stanowiące iż "ołówek nie spełnia wymogu trwałości
    zapisu" (bo przyjęte rozumienie "trwały zapis" a "utrwalenie"
    to dwa różne pojęcia).
    Ale IMO należy właśnie TAK patrzeć na "dowód w postaci elektronicznej",
    czyli stosować *istniejące* interpretacje do nowych technologii,
    przynajmniej "dopóki ustawodawca nie postanowi inaczej" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)