  • Data: 2003-11-04 10:26:30
    Temat: Re: Faktura do potrzeb celnych - import
    Od: Catbert <v...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > O, a może ty niepotrzebnie usiłujesz *fakturze* nadać właściwość
    > "specyfikacja sprzedaży" ?

    Rzecz w tym, że nie mam dużego wpływu na postać faktury, bo wystawia ja
    firma zagramaniczna;
    Wyglada to mniej więcej tak:

    1. Bumbulator 1szt. 500 EUR 10%rabat 450 EUR
    2. Juwenalia 2szt. 1000 EUR 20%rabat 1600 EUR
    3. Instrukcja 1szt.
    Do zapłaty: 2050 EUR

    Czasem UC zadowala się oświadczeniem producenta, że "Instrukcja w cenie"
    - ale żąda tego "żeby oni napisali".- oświadczenie zarządu pod rygorem
    odp. karnej to dla nich śmieć. Rewizja celna i obejrzenie zawartości
    mają w d...

    Inne żądanie: proszę nam udowodnić, że ma pan taki upust. Np. okazując
    dowód zapłaty (mam 120 dni po fakturze - więc dowodu zapłaty nie mam)
    Kopia kontraktu nie zawsze jest honorowana. Kwestionowana jest jego
    treść (są w nim współczynniki rabatowe, pełna oferta to kilkadziesiąt
    tysięcy pozycji - nie da się tego wymienić w umowie).
    Faktura (oryginał z podpisem i pieczęcią) to dla nich śmieć.

    Na moją argumentację, że przy pełnej księgowości nie moge mieć innych
    faktur do odprawy, a innych do płacenia, bo "kontrol" urwie mi dupę przy
    najbliższej okazji - odpowiadają, że UC stara się zapobiec oszustwom
    jeszcze przed kontrolą.
    Dla jasności dodam, że tego, co sprowadzam nie mam możliwości sprzedać
    poza ewidencją (dobra przemysłowe, wolnorotujące) czy inaczej
    "zakombinować" - nawet jeżeli byłoby to technicznie możliwe to bezcelowe
    i nieopłacalne.
    Zapłacić dostawcy poza ewidencja też nie mam możliwości - gdybym miał,
    to miałbym też możliwość uzyskania faktury o dowolnej treści, wtedy
    założenie UC, że "dosyłaja mi" inną fakturę do zapłacenia nie miałoby sensu.

    Stawka celna 0% - tutaj nie mogę nic "uszczuplić" - płace jedynie VAT
    graniczny.

    Interesuje mnie podstawa prawna kwestionowania oryginału faktury, rabatu
    i prawdziwości zawartej w niej treści oraz skąd twierdzenie, że każda
    pozycja na fakturze musi mieć cenę.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
    z dnia 7 września 2001 r.
    w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych
    (Dz.U. z 2001 r., Nr 117, poz. 1250, zm.: Dz.U. z 2001 r., Nr 152, poz.
    1726; Dz.U. z 2002 r., Nr 43, poz. 381; Dz.U. z 2002 r., Nr 230, poz. 1928)

    (...)
    § 236. [Faktura]
    1. Oryginał faktury, kserokopia lub kopia faktury, w tym przekazana
    telefaksem, powinna zawierać w szczególności:
    1) nazwę i adres kontrahenta,
    2) nazwę i adres nabywcy,
    3) Numer,
    4) miejsce i datę wystawienia,
    5) rodzaj i ilość towarów oraz ich wartość wyrażoną w walucie
    wymienialnej, walucie polskiej albo walucie obcej nie będącej walutą
    wymienialną,
    (...)

    Skąd twierdzenie, że każda pozycja musi mieć cenę, chociażby 1 EUR.
    Dla ułatwienia dodam, że odpowiedzi "ten typ tak ma", "a czy nie
    możesz...", oraz dawanie łapówek celnikom mnie nie interesują. :-)

    Pzdr: Catbert, EHRM