    From: "Yankes [Wroc]" <U...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Eksport do Niemiec-Jakie formalnosci?
    Date: Thu, 16 Sep 2004 12:33:39 +0200

    > [...]
    >
    > Tia... Z rozporządzenia MF:
    >
    > § 12. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży
    > [...]
    > 6. Kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to,
    > w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze.
    > [...]
    >
    > Powiadasz że jest wyjątek od tej zasady ?
    > Poproszę o namiar, nie doczytałem !

    Jak najbardziej dowolna (t.j. prawie - powinna byc w walutach
    wymienialnych dla ktorych jest kurs NBP z powodu jak nizej)
    w firmie w ktorej pracuje (Sp. z o.o.) od lat wystawiamy faktury
    w walutach obcych (prawie 100% to eksport) - glownie w GBP
    i EUR - a to ze kwoty PODATKU wykazuje sie w PLN to inna
    inszosc - trzeba tylko sobie kwote faktury przeliczyc na PLN wg
    oficjalnego kursu NBP

    A tak wogole to ciekawe czy ta jedna wysylka do Niemiec
    jest tego warta ...t.j. czy beda kolejne wysylki zagraniczne.
    1.) najpierw nalezy uzyskac NIP UE...ok 160 zl
    2.) wysylajac do UE nalezy miec jednoznaczne potwierdzenie
    ze towar tam dotarl, zeby nie naliczac VATu....
    (w calej Europie czegos takiego sie nie wymaga ale nasi ustawodawcy
    musieli wspanialomyslnie wymyslec inaczej...i czasami jest klopot
    z usykaniem potwierdzenia od odbiorcy na fakturze/liscie przewozowym
    ze towar odebral) nalezy tez sprawdzic czy numerek VAT podany nam
    przez odbiorce zagranicznego jest autentyczny...bo w obu przypadkach
    nasz urzad skarbowy moze zakwestionowac fakture i kazac naliczyc VAT
    z odsetkami, karami etc....za ktory oczywiscie sam bedzie musial zaplacic.
    2.) potem raz na kwartal trzeba tez skladac zestawienie dostaw
    wewnatrzwspolnotowych
    etc.
    Istnieje jednach chyba mozliwosc wystawienia faktury bez posiadania
    numerka VAT UE...ale wtedy bylaby za to normalna faktura VAT +22%
    (chyba...nie wiem pod co podpadaja opakowania kartonowe
    ale zapewne tak samo jak wiekszość rzeczy dzisiaj)...odbiorca wprawdzie
    tego VATu nie moze sobie u siebie odliczyc - t.j. bedzie musial cala kwote
    brutto sobie wrzucic w KUP i od tego naliczyc wlasny Niemiecki Mvst.
    wiec pytanie czy na cos takiego pojdzie.