    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dzielenie sie pieniedzmi z osoba bliska
    Date: Sat, 14 May 2005 12:20:43 +0200

    On Fri, 13 May 2005, witek wrote:

    > + Arek wrote:
    [...]
    > + > Czy jezeli narzeczony wynajmuje na siebie mieszkanie, to narzeczona moze u
    > + > niego zamieszkac? Wiem, ze wszyscy tak robia, ale co na to prawo?
    > + jeżeli narzeczony wynajmuje mieszkanie od kogoś i mieszka tam dziewczyna, to
    > + jest to sprawa pomiędzy dziewczyną a właścicielem mieszkania, a nie
    > + chłopakiem.

    IMHO niekoniecznie...
    Umowa najmu może dopuszczać podnajem:
    Art. 668. § 1. Najemca może rzecz najęta oddać w całości lub części osobie
    trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie
    zabrania. [...]
    Art. 688 (2). Bez zgody wynajmującego najemca nie może oddać lokalu lub
    jego części do bezpłatnego używania ani go podnająć. Zgoda wynajmującego
    nie jest wymagana co do osoby, względem której najemca jest obciążony
    obowiązkiem alimentacyjnym

    Wobec tego z prawnego punktu widzenia możliwe jest iż:
    - chłopak dokonuje podnajmu zgodnie z umową
    - chłopak dokonuje podnajmu wbrew umowie, naruszając cywilne prawa
    właściciela
    W jednym i drugim przypadku nie mamy do czynienia z przestępstwem
    (które podpadałoby pod art. 2.1.4 ustawy o podatku dochodowym)
    więc z p. widzenia podatku dochodowego chłopak *mógłby być*
    wynajmującym (podwynajmującym, co nic nie zmienia) lub użyczającym.
    W obu przypadkach - czynność mogłaby być opodatkowana...

    > + Prawo na to nic.

    ...wyrażam opinię przeciwną :) i proszę o wskazanie "dziur"...

    > + > narzeczonego, to czy US nie podciagnie tego pod nieopodatkowane uzyczenie
    > + > lokalu?
    > +
    > + US jej się nie zapyta, bo co go to obchodzi.

    ..obchodzi. Zdaniem sporej części doradzców i prawników (na .prawo
    zapodawałem kiedyś link do omówienia na stronie kancelarii prawnej)
    przy użyczeniu *nieruchomości* pod opodatkowanie podlegają *obie*
    strony: użyczający z tytułu "nieodpłatnych korzyści", wynajmujący
    z tytułu "wartości czynszowej"...
    Art 11.1 i .2a.3 z jednej oraz art.16.1 ustawy z drugiej strony :[

    > + US jego się nie zapyta, bo nie on jest właścicielem mieszkania

    IMO - nic nie szkodzi.
    US ma prawo zapytać tego kto *użyczył* a nie tego "czyje to jest"...

    > + US się może właściciela mieszkania zapytać (jak się dowie), czy od wynajmu
    > + mieszkania płaci podatki.

    "Płacę - bo wynająłem temu panu, ale że on podnajął albo użyczył
    to nie wiedziałem" :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)