  • Data: 2011-05-14 14:00:57
    Temat: Re: Darowizna od rodziców, zakup mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 10 May 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 08-05-2011 22:58, witek rzecze:

    > A czemuż to nie?

    Zacząłem pisać do witka podanie o podstawę prawną ;) i... samemu
    mi się nie spodobało.
    Słowo "albo" mi się nie spodobało.
    W Kodeksie Cywilnym, art.196.
    Brzmi to tak:
    _117.html
    +++
    196
    § 1. Współwłasnoœć jest albo współwłasnoœciš w częœciach ułamkowych,
    albo współwłasnoœciš łšcznš.
    ---

    Tertium non datur...
    Czy celowość przepisu może wziąć górę nad jego literą?
    Czy może wypada uznać, "albo" dotyczy wyłącznie przedmiotu
    rozważań (stanu "współwłasność") lecz nie dotyczy podmiotów,
    więc współwłaśność współwłaścicieli jest (jednak) "lub",
    a jedynie każda z nich jest odrębnie "albo"?

    > Znam podobne przypadki z autopsji.
    > 30% własność żony (za pieniądze z majątku osobistego),
    > 70% współwłasność małżeńska.

    Wydaje mi się, że dopuszczenie takiego stanu byłoby naturalne.
    Co z brzmieniem ww. przepisu?

    pzdr, Gotfryd